Alla inlägg den 20 september 2009

Av Lotta Odström - 20 september 2009 21:16

Sett 2 fina hästar idag, vi kan kalla dem S(sto) och V(Valack). V är ung men "cool", har ett stort hopp, mycket kapacitet, blev inte det minsta stressad även då det blev fel, har många växlar(jag har sett V på tävling, felfria 130). Ligger i pris mitt i mellan S och den i Stockholm. S är 10 år, tävlad endast i år, som bäst 130 med ett pet, har mycket egen energi, svagare på språnget men utvecklingsbar........gillar typen.


Josi om V: -Bra galopp, fina språng, var för mig svår att hitta rätt på hindrena(där visade hästen sin kvalitet). Trygg!


Josi om S:- Sämre språng men lättare att hitta hindrena på, rolig energi. Tappar bakbenen lite när jag försökte "meka" med galoppen. Lite spänd först.


Josi om den i Stockholm......haha hon har inte sett den! Men om den säger hon typ, ge mig den, jag har inte provat den kan, inte säga något om den, om den kommer får jag bara lära mig att rida på den, har inget val, och Alex tyckte om den direkt.......Josi kan helt enkelt inte välja, hon tror sig inte kunna välja, hon är rädd att välja fel. Och hade Stockholm gått igenom besiktningen direkt hade den stått i boxen nu, vi hade inte provat någon annan. På fredag vet jag hur den svarat på behandlingen av den 1/2 graden............Är det grönt ljus åker jag och hämtar den. Den är rätt ålder, har det där hoppet.......så fin. Den kanske kommer att gå ännu större, då kan Alex ha glädje av den också! Men om den inte är frisk nu köper vi förmodligen någon av de vi sett idag.


Hastigt men inte så lustigt lämnade Patienten stallet. Patienten, min pussgurka med den lilla munnen där mungipan pekar lite neråt och som var så mysig att pussa på. Vi tyckte om honom fast det inte gick att rida, han var alltid så nöjd. Han klev på bussen snällt, jag öppnade fönstrena lite åt honom men han hade ändå svettats massor, lite åksjuk kanske. Tom box med hö kvar, fy faen vad tråkigt. Man kan lätt konstatera att jag är sjukt blödig och fäster mig snabbt vid de djur som bor i mitt stall.


Tinus-ett mysterium. Fortfarande hovböld men mindre öm, mindre varm........vart har den tagit vägen? Mycket livlig i hagen, ett tecken på att hon är bättre. Kanske hon kan vara med på Cia träningen om 2 veckor......eller vi åker till Alex och rider, trimmar lite.....kanske jag rider Ha! Josi kan få ta sin nya who ever that is.


Jag är inte så rädd för att köpa fel, känns inte som någon av dem är fel...................


Ann, om du läser detta, är det träning på onsdag? Var ju inte där sist så har inte hört om det var någon ändring.


Alexandras 1 åring är jättefin, en riktig snyggunge. Blir spännande att se vad det blir av den. Orley mådde bra i sin box, förfasades av hur otroligt mycket hans hovar växer, måste han skos var 4e vecka? Så kul för min plånbok.

Av Lotta Odström - 20 september 2009 08:56

Ja, dragon queen kom hem 13.00 på lördag, jag hade sagt 12 men hon ville stanna 1 timme till, jag sa ok......dyker upp prick 13.00 och man hälsas av - Jag är jätteförkyld. Jaha då kanske du borde kommit hem då eller? 


Resten av dagen var full av sura kommentarer, jag ansågs onormalt gnällig när jag tex påpekade att hennes kläder låg i badrummet, att handukarna låg i hennes rum, att skinnjackan låg på golvet i hallen m.m . Hon tog min sadel för att hon inte iddes byta stigbyglar på sin egen nya. Var sedan tvungen att stanna hela tiden på träningen och snyta näsan och gnälla rent allmänt. Jag vände mig om en gång och svarade i telefonen, när jag lagt på kom ungen ridandes utan hjälm, den tryckte på huvudet.........I övergångarna uppmanade jag hela tiden att sitta kvar i sadeln, då red hon lätt...........ja men Hallå!!


Sedan skulle hon skjutsas till en kompis, en annnan kompis skulle plockas upp, och just ja jag behöver en hundring!!!! Kvar hos kompisen och ska hämtas. Undrar om hon har tänkt på följande: Att hon bestämt att rida ut med Sofia, att detta måste ske i god tid då vi ska åka till Alex i Gävle 15.30, att hon forfarande har kläder överallt, att hon måste putsa lädret som hon inte hann igår. Nej, den ligger inte på +. Nästa helg sovs det hemma.


Tina är mycket pigg på våra små rundor, hovböden är på väg upp ur kronranden, där är hon öm vid tryck. Förmodligen anledningen till att hon är mindre halt, hade den gått neråt hade hon ju blivit haltare. På måndag är det 3 veckor sedan hon skoddes, det kostade 900 och det har varit helt djävla värdelöst! Och den har ju forfarande inte kommit ut, bölden. Ska sko med ringskor nästa gång, efter bra tips av Cia.


Vi kollade ju en häst i Västerås, men kommer troligen inte att köpa den, känns som jag inte behöver rada upp anledningarna, den kan passa jättebra år någon annan. Den hoppade mycket bra,var kvick och med ett rejält avstamp. Vann 140 förra året bla. Jaja......


Ska sätta fart på dagen nu......



Ovido - Quiz & Flashcards