Alla inlägg under december 2011

Av Lotta Odström - 7 december 2011 12:41

Vinter, idag  den 7 December snöar det för första gången i år. Kan man hoppas på en mera måttlig vinter i år, med lagoma snömängder och temperaturer som det går att vistas i......


Det har varit stenhårt i backen några dagar och det enda som funkar är att lasta och åka in till ridhuset. Jag har turen att bo i den förmodligen ridhustätaste kommunen i Hälsingland och det finns alltid tider att rida på........men det är ju onekligen krångligare än att bara rida ner på sin egen ridbana, tom mycket krångligare vissa dagar....som i måndags.


På måndagar är det ledigt i ridhuset hela dagen och kvällen, jag planerar ofta att rida bägge hästarna ordentligt då...så kan det räcka med en skritt runda en annan dag då man måste passa tider liksom. Jag ställde Räkan på gången och satte på dieselvärmaren i min älskade lilla hästbuss med iband 6 växkar....

Jag försökte sedan öppna luckan...det gick inte för den hade frysit fast, jag hoppade och drog i handtagen men inget hjälpte. Hmm funderade...klev sedan in genom dörren där bak...och funderade lite till, hur skulle man göra nu då? Hästarnas hösegel framför mig, jag behövde klänga över det utan att hamna i det....tvivlar på att det håller för tanter när det är gjort för hö....specielt inte för "här kommer en flygande tant" och landar mitt i. Tog sats, hoppade över(osmidigt, tajta jeans med långkalsonger), klängde som en annan grobian och landade på rätt sida, visserligen med huvudet före men ändå!


Nu skulle innerdörrarna öppnas...dessa hade dock även de frusit fast. Jag började då hoppa(igen) upp och ner samtidigt som jag bankade upp luckan som till slut gav med sig. Puh! Eftersom innerdörrarna hade frusit fast kunde jag som sagt inte öppna dem utan fick klänga tillbaka samma väg jag kommit. Innerdörrarna fick sedan slås upp med en järnpinne.


Inne i stallet hade hästen bajsat 3 ggr på gången och stirrade på mig som om jag kom från en annan planet!!


När jag sedan satt på hästen inne i ridhuset ringde veterinären och var i Glössbo på väg till mig för att vaccinera hästarna, jag hade iskallt räknat med att han skulle komma ca 20.00 på kvällen som gången innan, but no!! Räkan fick skritta av sig en annan gång, det var bara att åka hem. På väg ut genom ridhuset när jag skulle vända mig om för att stänga dörren vände sig Räkan också, skruvade sig runt med brodd och allt....på min fot!! AAAAAAJJJJ!!!!


Men med en väntande veterinär där hemma var det bara att halta iväg med hästen, jag släpade den misshandlade foten efter mig.


Att vaccinera 2 hästar tar inte ens 2 minuter, men vad tror ni att det kostar?


Senare på kvällen tappade jag känseln i tån, men den kom tillbaka sen.


Dagens strapatser bestående av bla kast med liten tant inuti hästbuss, alldeles för många hopp upp o ner i för tajta jeans, krossad tå samt vetskapen av kommande veterinärräkningar krävde naturligtvis ett extra långt bad med vitt vin. Inget ont som inte för nåt vin med sig.





Ovido - Quiz & Flashcards