Alla inlägg under juni 2011

Av Lotta Odström - 16 juni 2011 22:40

Måndag kväll den 6 juni, 2 veckor kvar till vår andra kurs i Bollnäs med Peter Eriksson..........



Stina skickar sms, kan inte rida pga tävling........kl 23.00 samma kväll, reserv ordnad, Iris från Hudiksvall- check!


Sedan ringer Leif och vill vara med på kursen...nu finns det ju ingen plats vilket är tråkigt....hmm..funderar, kommer på en lösning...Leif är med!


Carolina ringer och vill ha stallplats-check! Iris vill byta grupp om det går och rida tidigt-check! (Iris byter plats med Anette).


Erika vill helst inte rida för tidigt efter som hon åker långt-check!  Anette vill helst inte byta tillbak till tidig grupp.


 Daniel ringer och har en häst som inte känns 100....det löser vi genom att låta Leif rida en häst till. Visst krångel uppstår då Daniel och Leif red i samma grupp.........hummelihumm och funderar...en av tvillingarna kunde inte rida fredag...Evve vill rida fredag-check!


Evve byta grupp så att Leif inte behöver sitta på två hästar i samma grupp-check!!


Cissi övermakt och måste köra häst till Årsta Runsten....Cissi ut och Lotta Eriksson in-check!


Men nu är det löst!! Alla nöjda och imorgon kommer Peter!! Tjoho!!

Av Lotta Odström - 9 juni 2011 08:51

Odjur- Katten, dennes föda och "fripassagerare"..........av en kompis fick vi avmasknngmedel till katten, det var ett tag sedan sist. Förr kunde Josi lura i katten ett avmaskningspiller, höll ihop truten på den tills den svalde........men sedan slutade katten att svälja om hon så höll i den i en timme. Det slutade alltid med ett att katten spottade ut medicinen.


Det som vi fick nu var (visade det sig) värsta raket avmaskningsmedel. Man la det i kattens nacke och redan nästa dag började hon må pyton........jag hörde hulkljud, kastade mig ut på jakt och jagade ut "kräket" på gården....


                SEDAN     GICK     JAG    UPP


där låg det obeskrivligt äckliga delar av äten råttdjävel med ..........ja gissa själv!! Jag tuppade nästan av men ringde till Luc och väste i luren att han måste komma hem........hade jag vetat att det var så här att avmaska katten så hade parasiterna fått självdö........tillsammans med sitt värd djur!!


Katten var det sedan inget fel på, den fick god aptit och stor jaktlycka.!! Ta mej fan!!


Andra signalerade odjur....orm i gödselstacken, som är mer ett berg än en stack och som jag ramlat på och fick ta emot mig med handen och det var ju ingen hit om jag säger så........och inte blev det bättre häromdagen då jag med hjälp av min tyvär växande kroppshydda bagsade upp en full kärra och en tjock(pregnant?) orm kom ut ålandes ungefär vid mina fötter!!! SKRIK!! Men stog kvar för annars hade jag ramlat igen.....och inte är det kul att stå på öronen i skit men att ramla bland ormar är nog ännu värre.


Varför bor jag egentligen på landet???


Jo just ja, det är ju pga de andra odjursdjuren....hästarna. Idag har jag lyckats få på Räkan en flyghuva, Josi har fått öva med den.......Räkan som ser ju ut lite grand som korsning mellan en fisk och insekt(pga de stora runda ögonen som ofatst ser ut som de ska tränga ur sina hålor) fick något mkt insektliknande över sig...typ som ett bi!!


Tinus hoppade lite här hemma i går och gjorde det mkt bra, var inte i närheten av en bom.  Jag har också hoppat Tinus lite, Josi som red omkring på Räkan samtidigt tyckte att jag red slarviga vägar!!  -Men jag sitter jättesnyggt, sa jag. -Tja, om man gillar stolsits, sa Josi. Jag började då diskutera lite...förmodligen berodde det på att Tinus mage var så stor att skänklarna liksom....sedan kom jag på mig själv!! Vad har jag alltid sagt till Josi!! Jo, diskutera inte en massa, bara gör som du blir tillsagd...........ehehum!! Men kul är det att Josi har blivit så duktig, jag har mer och mer sällan "lektioner" med henne utan tittar mest bara på och tycker det är roligt.


Räkan har tävlat, hon följde upp vinsten i 110 i Högbo med att vinna 120 i HUdiksvall, var sedan 3:a i 120 på Näset, debuterade 130 med 8 fel, små fel, kunde lika gärna varit felfri. Impad!! Och Räkan kämpade i 130 utan att bli varken hysterisk eller tjurig och Josi red säker och okonstlat. Vi har även varit till Falun, där hade Josi lite småfel till följd av....oh, jag rider jääääätte försiktigt och är felfri..........fast just då blir man sällan felfri.


Nej, om man ska våga sig ut på gården kanske??

Ovido - Quiz & Flashcards