Alla inlägg under januari 2011

Av Lotta Odström - 28 januari 2011 08:23

Jag har en hingst i stallet, en av Alex djur och som alla hennes  är han väldigt snäll och väluppfostrad.........men dock hingst. Detta har ju lett till en del förändringar i stallet, Pampe har fått flytta och stå mellan stona och Dogge får valla hingsten i hagen.........en bonus för Dogge då hingsten ska äta mycket mat men i själva verket inte är speciellt intresserad.......han har fullt upp med att gå av och an nere i hörnet mot stonas hagar. Det händer dock att han kissar lite lagomt demonstrativt på höet innan han lunkar ner till sitt hörn.......Dogge står kvar med en min av -"Bussigt, vad är du för en kompis".


Utanför hingstens box står mitt gamla stenhårda dressyrspö (detta sedan min kompis Ann kommenderat: -Spö i handen när du leder honom!! Hjälm på huvudet!! Se upp för frambenen!! (efter detta kunde jag inte sova på 5 dar). Vid hagen står en långpisk, detta då jag vid ett tillfälle pratade med Alex i telefon och Hingsten samtidigt undersökte staketets möjligheter till att ev ge vika så att man kan rymma ner till tex Räkan och möjligtsvis göra små Räkor eller få ett ben avsparkat?


-Vad ska jag göra, väste jag hysteriskt i mobilen?? -Men ge honom en däng om det blir ett problem menade Alex. Där står nu långpisken klar vid grinden.


Min hovslagare tyckte å sin sida att det enda som hjälper om en hingst kommer lös bland ston är en smäll med en rejäl planka!! Plankan bör förstås placeras nere vid stonas hage och snart kommer min gård att se ut som värsta millitäriska hinderbanan med här och där fällor och andra hjälpmedel för att få hejd på hingsten........om han kommer lös.


Bägge stona är brunstiga, Räkan är så ful för hon tuggar ju...så där som föl gör och hon ser ut som en tandlös gammal kärring när hon gör det, Josi är jättebra på att härma henne och vi skrattar så vi skriker.......Josi är Räkans barn och Räkan håller henne ömt vid sin moderliga, jättelånga hals och gnuggar mjuk med mulen. Fjolla!! Tinus, som ju också är brunstig har tilldelats papparollen, hon vrålar som en älgtjur och sparkar käckt med frambenen.......


Den riktiga Hingsten har inte fått vara med och leka gudskelov......


När man leder ut Räkan gnäggar Hingsten och Räkan, som ju är lite lätt vimsig av sin natur, blir ännu yrare......


Tinus tror jag igentligen är mest rädd, hon rusar ner till hagen och när hon väl är där(och hingsten på lämpligt avstånd) börjar vråla hingstigt och utmanande......varpå Räkan kissar på sig förstås.


Som vanligt har vi varit på typ 100 träningar.......i helgen är det  Helena Persson i Gävle...som vanligt krockar det....den här gången med Maja Heed som kommer till vår kompis Jessika. Jaja, någon gång ska vi väl lyckas vara med där också.


Snart Februari, Alex ska rida 2 hästar för Piet Raymaakers från Holland som då kommer till Sverige.......hoppas att inte det krockar med nåt i alla fall!!




Av Lotta Odström - 19 januari 2011 08:06

Tisdag, ställer optimistiskt klockan på halv sju, detta är dagen då jag ska hinna med att städa inne, putsa läder, läsa en bok, ta en middagslur, laga mat, tvätta och slutligen vara klart med allt detta + hästarna så att jag under kvällen kan ta det lugnt och umgås med min familj. Försöker kliva upp, lyckas kl 07.00, dricker ett glas juice och bläddrar i tidningen(detta tar 5 min med den tidningen som finns i min stad). Går ut, fodrar. Går in, äter filmjölk.....sätter på datan. Kollar mina vanliga forum och sajter, beställer foder.


Dagens första samtal från en kompis(häst).........det är det vanliga snacket "hur faen är det möjligt?"....ja säg det? osv...


Sätter på en tvättmaskin, upptäcker att jag glömt tömma torktumlaren sen förra gången........går ut.


Halar fram ponny 1, på med täcke, kratsa hovar-ut i hagen. Sedan är det Hingstens tur......darra.......grimma, kedja( som jag inte får runt nosen, men hoppas att den ska skramla respektingivande), ett gammalt stenhårt dressyrspö i handen.........ett djupt andetag, vi går ut. Puh överlevde.......Mer eller mindré samma procedur med de hönsiga stona, vilka betraktas av Hingsten och får den vimsiga Räkan att bli ännu mer vimsig. Medans jag gör ordning ponny 2 ringer dess ägare och undrar om jag kan rida den.......jag kan.


Mockar 5 boxar(de är stora, det är mycket strö i, jag mockar nogrant, det tar tid). Dagens andra telefonsamtal, min mamma, som bla undra vad det är för kille Josi har nu...(har hon en ny?) svarar att jag inte vet, har bara hört nåt namn, vem bryr sig, om 2 månader är det ngn annan........jaja.


Går in och äter, ser Hingsten stirra ut mot Räkans hage medans jag äter min lunch, ganska lyxig lunch......hittade en entrecot från helgen, hittar hummersmör...från nyårsafton (kan ha varit för gammalt). Sätter på datan, får ett knäppt sms, försöker få tag på avsändaren men lyckas inte, ringer 3 ggr, ger sedan upp.


Bär upp köksmattan, stänger av tvätten, glömmer bort att hänga upp den dock, dammsuger nästan hela nedervåningen, dammar i 4 av 118 fönster, hittar en död fluga.......de har antagligen kommit tidigt i år......eller det var länge sedan jag dammade i just det här fönstret?


Gör en tjänst åt en kompis, ringer sedan kompisen, en ryttarmamma, vi förfasar oss över vad hästarna kostar m.m.........går ut och tar in alla djuren one by one....


Jesusbarnet har prov i rättskunskap, det är svårt, jag kan i alla fall inte svara på en enda av frågorna hon ställer........hon måste plugga, jag måste rida Räkan.

Gör i ordning Räkan, medans vi står på gången känner vi oss iaktagna!! Det är Hingsten!! Lastar, ringer till min mamma som brukar tycka att det är kul att komma och titta, kör till ridhuset.......rider Räkan som är ganska avspänd och känns nästan lite trött....speciellt i höger bak? Bestämmer att hon får vila nästa dag.


Hem igen, det har börjar regna, gör snabbt i ordning Tinus, kör åter igen till ridhuset.......pga av tidsbrist får Tinus skritta fram en annan dag......rider, det är kul fast det är lite tjafsigt i munnen och lite hoppigt där bak.......Tinus var på pay & jump i helgen och levde loppan, efteråt såg hon ut som om hon genom sin insats direkt kvalat till OS i London 2012....hon är rolig den lilla.......travade riktigt fint på slutet.........men måste hålla koll......tjafs i munnen kan vara början på ont i ett ben...


Åkte hem, klockan är nu 18.00.......pysslar lite med hästarnas mat, det slutar regna, tur för jag ska ju rida ponnyn, gör detta, dagens tredje? (har tappat räkningen) samtal och sedan i snabb följd 2 samtal till.........


Börjar kvällsfodra, ser Josi komma gående, ropar in henne i stallet.......vi gör klart tillsammans, går in............klockan är närmare 20.00 Hejdå dag!!


Äter jättegod mat, älgfärsburgare med kapris i.........Josi får plocka undan, Luc drar till soffan, Josi ansluter, jag drar till datan..........drar till badkaret, lägger mig "i blöt" för jag formligen stinker häst. Medans jag ligger där gör jag dagens sista och längsta telefonsamtal.........går upp,  svär för jag kommer på att jag inte hängt tvåtten..........stoppar den i torktumlaren, funderar, svär igen, drar ut tvätten ur torktumlaren och hänger upp den i stället.......budget alternativ......


Går och lägger mig, njuter 2 sekunder av att lukta tvål och vara ren...nästan som en vanlig människa.....sommnar...väcks...sluta snarka(säger Luc).......klarvaken!! Funderar i 118 timmar somnar sedan, klocka optimistiskt satt på halv sju, försöker kliva uppp..........here we go again!!!

Av Lotta Odström - 12 januari 2011 23:01

Hade jag sagt att jag förväntar mig nåt av Tinus i år.........??


Har nu sett henne på träning i Bollnäs, där hon flängde fram och såg ut som en korsning av duracell kanin och myslok!! Josi halade och drog i sina tyglar(som var för långa) hon rycktes ur sadeln och satt knappt kvar i den vissa gånger.........Tinus var så ivrig att hon knappt hann hoppa, allt gick på fart..........det såg, om jag ska vara ärlig, inte klokt ut!!


Det såg ut som skämt teckningar jag lovar.........så där när de har msassor av ben. Annars var i vår grupp Babe den som hade utvecklats mest sen sist jag såg den.


Har varit i ridhuset med Orley, han gjorde väl det han skulle men lite grand med en min av att roligare har jag haft i mitt liv.........


Har dammsugit uppe och sopat nere.


Tycker det var ljust länge idag..........


Har kollat på bilder.......Lilla Märta!! Som jag är släkt med!! Whhiiiiiiieee, happy happy.


Josi har tack vare Lilla Märtas mormor fått hål i öronen idag, tack Fiffson....jag själv är ju aldrig på stan och inte har jag hål i öronen heller....ja jag ska också gå på stan...............en gång till innan jag dör i alla fall........förmodligen ngn gång under våren då jag pga studenten och sånt måste gå till frissan........djävla påhitt.


Undrar om Lilla MÄrta sover nu.........

Av Lotta Odström - 12 januari 2011 07:53

Jul och nyår har passerat.........dagarna skenar på något vis förbi fast allt tar mycket längre tid.........man springer ju inte ovanpå snön lätt som en älva utan man går ju rakt igenom med snö upp till rumpan(och med hästar flåsandes i nacken).


Jag minns faktiskt inte om jag var vaken på nyår........Luc hade lagat fantastisk god mat i alla fall, sedan somnade jag förmodligen i soffan, vaknade kanske till och försökte få kontakt med "the party animal" för att sedan somna om och vakna totalt (o) utvilad till en till dag full av snö, hästar och fyskiska smärtor!! Muntert!! Nej inte bli oroliga jag är inte på väg in i ett svart hål, väggen eller deppression(hur stavar man till det?).


Hästarna står några timmar i sina hagar(mer blir det inte, de har inte vatten ute, livsfarligt-kolik!!) Ett tag var det rätt bra fart, Orley och Dogge gjorde långa promenader i snön, men till slut tröttnade den dock mycket tåliga ponnyn Dogge på att vallas runt av Orley som ett annat får.......detta resulterade i en smäll på ett framben (Orleys).......svällde upp men ingen fara, när den svullnaden gått över kom Orley in med en svullnad på det andra benet. Nu får han stå själv, vilket han tycker är tråkigt och därför rör han sig inte som ha borde. Tinu o Räkan står också mest och hänger eller gnager på staketen. I söndags var det visst lite fart på dem då Josi åkte snowboard i vår lilla backe vilket fick hästarna att först fly i alla väderstreck och sedan komma galopperandes för att kolla vad hon gjorde. Höns hjärnor!!


Orley har känts lite stel, jag har stretchat och haft på liniment samt ridit skolorna(vilket ja hatar) och förvänd galopp.........känslan i den förvända galoppen har varit en blandning av "hej träben" och hela havet stormar. Det lustiga är att fast både skolorna och den förvända, förkrängda galoppen kännts apa så har det gett resultat! Plötsligt var galoppen ren och rund och liksidig och underbar!


Sedan har jag märkt att om jag slarvar med att stretcha och allt det andra så blir det stelare igen.........Orley måste hållas igång!!


Tinus är mjuk och lösgjord och "igenom" i kroppen. Jag har vissa förväntningar på den, för så här fin på backen har hon aldrig varit tidigare.


Räkan har varit på miljoner träningar........Lotta Björe kom till Bollnäs och det var ju roligt men Räkan var lite lätt skärrad med huvudet upp och ryggen ner......sedan var de med på en träning med Sigrid Bergåkra som Camilla ordnat åt ungdomsgruppen....det var trevligt och Räkan var mer avspänd. Något jag gillade var att Sigrid sa åt dem som red att hålla tyst!! Jag trodde efter att ha varit inne och ridit några gånger och hamnat med "dressyrryttare" att det var ok för dem att låta som sjuka insekter!! De väser ju!! Och låter!! Mina hästar som är ridna, fodrade och avlade för att vara framåt(de är dessutom känsliga och vakna för ljud) håller ju på att smälla av!! Finns förstås undantag, Tone kom in med Prinsen en gång när jag var inne med Orely och henne märkte jag knappt( men så är hon ju elev till Sigrid också). För övrigt har jag knappt sett en själ under lovet när vi har varit inne och ridit, det har varit snudd på obehagligt ödsligt.


Ungdomsgruppen har varit och är ett roligt och trevligt projekt och det enda som jag fortfarande har "kvar" att sköta. Resten har jag sagt ifrån mig........och det av många olika anledningar. 


What comes around goes around..........


Ungdomsgruppens tränare är noga utvalda av mig och Camilla Westberg. Kritik på dessa är i princip kritik på mig och Camilla.


Den här morgonen har jag sett flera bilder av Lilla Märta!! Min systerdotter Saras nyfödda. Känns som min egen, hjärtat svämmar över. Så lycklig för alla inblnadades skull.


Hörs 2012!! (nej skämtar)







Av Lotta Odström - 1 januari 2011 01:06

                          

Ovido - Quiz & Flashcards