Alla inlägg under maj 2011

Av Lotta Odström - 12 maj 2011 08:58

Man har överlevt ytterligare en värsta vinter någonsin........man har så gott som frysit ihjäl och har haft snö upp till armhålorna. Man tinade fram för någon månad sedan och läser precis som förra året(och året innan det osv) i tidningen att alla äckliga kryp har haft en fantastisk vinter under all snö och kommer att leva och frodas som aldrig förr....suck!


Varför kan de inte dö?? Fästingar, mördarsniglar och de med svans...


Katten har slutat sova hela dagarna och spankulerar omkring bland diken och åkrar och det som hon hittar där ser äckligt välmående ut!! URK!! Hur feta råttkräk som helst (jag hoppas att de är gravida för då stryker ju en del extra med på köpet), dessa nerfälls ute på ängarna och bärs sedan hem för att ätas lite på...ja jag menar lite...för hon äter nästan aldrig upp hela och gör hon det så lämnar hon del små organ kvar....


En dag hade vi runt knuten: en stor död en med allt kvar utom huvudet, en halv mindre, en samling organ och en bit päls. Som tur var var allt borta på morgonen, tack räven!  I förgår kväll var räven dock ute på andra äventyr och en stor död huvudlös en låg kvar på morgonen när jag skulle ut och fodra....tur man äter frukost efter hästarna...


Jag funderade hur jag skulle överleva dagen och tog sedan en stor hink och satte över det hela.......Luc fixade resten när han kom hem.


Vi var till Cilla och hoppade igår, det gick bra och Josi fick viktig banhoppnings hjälp. Nästa tävling blir Falun torsdag nästa vecka och sedan Hudiksvall på lördagen. Orley ska också till Falun men tror det var på fredagen, Alex skulle i alla fall till Falun på torsdagen, kul.


Genom att terrorisera mina kompisar på FB har jag lyckats få fram följande om clinicen nästa måndag i Högbo, denna är gratis och Peter Markne " is the artist":

Start 18.00 med en dressyrgrupp.... hmmmm den kanske jag missar ;). Sedan 19.00 rider vår kompis Elin Larsson och några till, det är stora hästar och nivån 120-130 tippar jag på. Därefter en grupp med bla Cissi Hansson !! Kul tycker jag när man åker att det är 2 grupper med stora hästar, jag är ju inte intresserad av ponnyer.


Ett mycket bra gratisnöje för en vanlig måndag eller hur!! Visserligen kommer ju Markne till Söderhamn senare i sommar men det krockar ju med Näsets Nationella så det missar man ju.


Ser genom fönstret att katten äter gräs...alla vet väl vad det betyder!! Den behöver kräkas!! Rätt åt den!!



Av Lotta Odström - 10 maj 2011 21:47

Upp: ibland skiner solen och man slipper frysa...Ner: så djävla mycket annat( ursäkta franskan).


Har svårt att skriva efter som det viktigaste som händer just nu händer med ngn annan än mig själv.........kan inte lämna ut.....djävla helvetes sjukdom!!


Nåja, livet försöker ändå...här hemma har stona blivit ihopsläppta efter en vinter i varsin hage(broddar). Det var betydligt lugnare än förra året då de skrek som dinossarier i en månad. Lilla Tina har "tinat" fram efter en vinter fylld av fasor som snö och rådjur!! Lite jobbigt har hon haft det med en Trana som gått och pickat lite på en av ängarna och sedan blåser det ju ibland fast än det inte finns ngn snö.........jag antar att hemma i södra Frankrike blåste det aldrig mer än en lätt bris, solen sken alla dagar och det fanns inga konstiga djur......


Räkan tycker att nu när man går ihop kan man ju umgås , klia lite kanske? Tina tycker att Räkan kan klia om hon vill , Tina tänker dock inte klia tillbaka. Tina kliar endast Josi......fast det är lite som att kela med pytonorm.


Orley passade jag på att heja på när jag var i Årsunda hos Jari och skodde. Lämnade Räkan hos Jari och åkte bort till Kybacka. Orley gick brevid en riktig stjärna, Navidad. De verkade ha trevligt ihop, höll i varandras grimma och lite sånt. Jag såg en av älgarna också.


På tal om Navidad så var det han som var behållningen under lördagnes tävlingar i Högbo. Enda felfria senioren i lagklassen var Cissi och Navidad. Otroligt starkt och fokuserat ridet...inte världens lättaste häst precis heller.....drar mot hindren..om man jämför med Orley så är ju Orley ganska lätt att rida på hinder men inte till hinder(om ni fattar skillnaden)Orley drar förstås också men inte alltid till hindrena utan till vänster...


På torsdagen var det kul att vara på tävling, Josi vann 110 efter en jättefin runda och var felfri till sista hindret i om hoppningen i 120. Även Orley var placerad. Fredagen åkte vi inte ner......Orley lekte Allan i sin klass, och jag hade lite lätt hjärtsvikt tills jag fick tag på Gabi och fick höra vad som hänt....alla inblandade levde.


Lördagen åkte vi ner med Helene från Bollnäs och kollade på laget och 150. Laget var kul att se, men sjukt svår bana. Tycker Näset var väldigt duktiga den här gången och jämna. 150 var inge kul att se, det var så många fel och tabbar.


Söndagens roligaste var att Orley kom 3:a i sin klass. Sedan måste jag säga att Hannah Åkerbloms Byzance var väldigt fin 150. Over and out från Högbo!!



http://www.youtube.com/watch?v=q83HOAkF99M


Josis runda i Högbo.



Ovido - Quiz & Flashcards