Alla inlägg under april 2011

Av Lotta Odström - 20 april 2011 12:46

Orley har flyttat till Cissi Hansson och Kybacka, Cissi har förutom fina hopphästar även älgar!! och hundar. Älgarna är en attraktion och turister kommer för att se på dem...Orley är ju också attraktion på sitt sätt, även om det just nu känns som om det bästa vore att knyta på honom horn och släppa ut honom till älgarna!!


Man kanske skulle kunna ljuga ihop en historia, typ "- När Orley var litet föl gick han vilse i skogen och blev omhändertagen av älgar. Han växte upp i en älgflock och hade en älg mamma, som han diade( forskning har sedan visat att älgmjölk inte är bra för hästar, vilket yttrat sig som en mental rubbning hos Orley).  Osv...


Fast igentligen, Cissi har gjort 4 starter på Orely och hon har bara haft honom ngn vecka!! 2 priser och 2 ähum...ja, annat...50% utdelning!! Vilken duktig tjej!!


Jag såg honom själv i Gävle och han hoppade väldigt fint med henne!! Inne på banan gjorde han dock "en Orley" i 2 av klasserna........därav tanken om "älg lögnen".


Alex och jag har bestämt tillsammans att Cissi skulle få honom, och det ska bli riktigt roligt för oss att följa honom....också tillsammans.


Tävlingarna i Gävle bjöd på en hel del annat skoj. Josi gjorde 2 super rundor med Räkan, i första klassen glömde hon dock sista hindret i omhoppningen och fick lägga en volt och i den andra rev hon sista hindret. Men sjukt väl ridet även om jag säger det själv......och det brukar jag ju inte!!


Sedan var ju Leif Halls runda i laget skojig att se på :).


Lag klassen var speciell för det är så många vi känner i år som man vill att det ska gå bra för, i flera lag. Höll på att smälla av när jag för ett ögonblick trodde att ett lag ställde upp med en ryttare som inte fick rida!! Men som tur var hade jag fel och reglerna ändrade sedan förra året. Uff!!


Men måste tyvär säga att vi sett mycket dålig ridning också och flera stycken som red klasser de inte ens kvalat till.


I Gävle passade jag på att hälsa på Rosie och det var jättekul. Hann även in en sväng till Ryttarstugen som hade "våryra" med bra priser och trevligt mingel! Eller vad sägs om ett glas rose´vin i solen och till det pepparkakor med grönmögelost!! Tjo!! Och inga problem med alkohol och bil, numera har Josi körkort och jag undviker gärna att sätta mig bakom ratten.


En kul helg som slutade lite mindre roligt när Tinus skulle hoppa en liten runda på SORF och tvärnitade så att Josi flög av rejält in i hindret och delar av det rasade ihop över henne!!  Har inte en susning om vad som hände. Josi blev en aning "halt".  Men halt eller inte, dagen därpå var det träning!! Gävle igen!! Jag lastade Räkan kl 15.00 och åkte och hämtade Josi på skolan, hon bytte om och körde sedan för första gången ända till Gävle med häst i.


Träningen var bra men tog ack så lång tid...eller en del "tar" ju lite längre tid liksom.........Efteråt skulle hindren bort och vi som var kvar började bära tappert på stöd och bommar.......en förälder satt i sin bil med motorn på och tutade att ungen skulle komma ut!! Hur vore det att kliva ur och hjälpa till och bära istället?? (och det skedde faktiskt efter en stund)......tur för mig som nätt och jämt lyckades hålla truten......undrar vad jag hade ställt till med annars?




Av Lotta Odström - 3 april 2011 08:55

Så här i början på ett nytt år (ja, jag vet att det hunnit bli April) ska man som bloggare sammanfatta föregående år. Och man ska lyfta fram allt som var bra och säga att man igentligen inte vill blicka bakåt utan framåt osv......


Jag är inge bra på att blicka framåt......jag är utmärkt på att se tillbaka. Detta har troligen att göra med att jag är fruktansvärt långsint........jag kommer ihåg vad du gjorde!! Det här med att vara långsint har dock blivit bättre...familj och kompisar förlåts inom en vecka, andra snudd på aldrig.......om jag ska spilla krut på att uppehålla en relation får det sjutton vara värt det, annars är det ju bekvämare att låta bli.


Däremot börjar ju även mitt (famil & vänner vet) super minne att blekna något och snart har jag glömt vem som gjorde vad 1998 i alla fall.


Josi tar studenten i år och är skapligt nöjd med det, jag är skapligt onöjd med vad det kommer att kosta....balkläning!! skor!! när man kan köpa ett häst täcke i stället!!  Balen kommer att hållas i Kilafors och man undrar lite hur hon ska ta sig dit........Josi vägrar att sätta sig i en limo eller liknande(jag fattar varför :))...man kanske kan skjutsa dit henne och kompisen i hästlastbilen?? Jag kan ha blå overall på mig och hålla en högrep i givakt när de hoppar ut. Grepen kan också användas som vapen, jag tycker ofta att jag skulle villja ha ett när jag hör talas om tonåringar, bal, skola m.m


Ute vräker det ner regn, förra veckan vräkte det ner snö........älskde ridhus här kommer jag! Igen!  Red Tinus igår, det var fullständigt öde i ridhuset, för en gångs skull tyckte jag att det var skönt att få rida ifred..........det har varit lite väl mycket där ett tag.


Räkan fick vila, har ridit henne 3 dar den här veckan då Josi har vrålpluggat som vanligt och sedan drog till Stockholm i fredags......kommer hem idag. Och då ska vi åka till bästa Evve och trimma. Roligaste man har haft den här helgen.


Räkan har hyfsat till sig en del tycker jag, men det är mycket never och temprament att hålla reda på. Lite för mycket ibland...för mig i alla fall.


Orleys kärlek Alex har ju inte bara honom som boyfriend utan även en människo man, Putte, och de ska ha barn!! Man bör knappt rida på Orley när man inte är gravid!! Gissa om man legat vaken på natten med headlines som " Alexandra skadades svårt och fördes till sjukhus med inre blödningar" i skallen!!GHHAA!!


Vad ska Orley hitta på då? Bli hästmorfar eller hästfarfar?? Mjaa pensionärslivet lockar nog inte riktigt än och vi har lite spännande planer där. EN HEMLIS!!


Hela helgen har jag annars hängt vid datan för att kolla hur det gått för kompisarna uppe i Umeå. Bollnäs hade en nolla i laget, Irma som red på seniorplats fast hon igentligen är junior. Faktiskt imponerad!! Junior SM nästa?? Blev jätteglad också när Elin S ringde och hade gjort en jättebra runda med bara ett litet pet, samma resultat hade övriga Bollnäsare. 4 fel är inte mycket, nästa gång kan bommarna lika gärna ligga kvar.


Då tar vi dem!!





Ovido - Quiz & Flashcards