Alla inlägg under juli 2009

Av Lotta Odström - 30 juli 2009 20:24

http://www.youtube.com/watch?v=_RgL2MKfWTo Ni bara måste kolla den här smörsångaren från fjärran länder, jätterolig, som när man var liten och låtsades sjunga på engelska...

Av Lotta Odström - 30 juli 2009 10:21

Igår....en nästan allt igenom djävla dagdjävel...men ingen har dött så man ska väl inte klaga.....


Hoppträning i Bollnäs, Tinus var den utvalda, rev typ allt som kom i hennes väg(lite överdrivet), men alltså...för öppen i formen, för lite tillbaka på distanserna, för mycket tonåring hoppa före hästen....suckar...samt den klassiska-för mycket innertygel, för lite ytterhjälper.........kanske borde skicka henne till Albert Voorn i Holland, som är den ende jag vet som tycker att svänga, det gör man genom att hänga i innertygeln, och det är allt....lite märklig är han allt, vill inte ha fönster i sina stall, inga nosgrimmor på hästarna och lite udda foder....hmmm.


Tillbringade sedan stor del av dagen med att försöka få tag på en mycket sällsynt varelse i våra trakter, en så kallad tävlingveterinär...finns dom ????? Ni som läser detta och vet någon, belöning utlovas varje tips som leder till att tävlingsveterinären infångas! Wanted levande eller åtminstonde nästan levande! All ready döda göre sig dock inte besvär!


Blev utskälld av en veterinär, är väl taskigt att skriva ut namn......men satan i gatan, den hade jag velat ..... och sedan hade jag ....!!!! Så det så!


Ett tips till er som funderar på att bli veterinär- Go for it!! Utbilda er, sök sedan jobb i Hälsingland/Gästrikland. Och tänk lite längre än näsan räcker sedan när ni kommer ut bland oss som har tävlingshästar att se till och som presterar...........amen!!!


Det hände så mycket annat småskit också hela dagen men verkar ju smågnälligt att bara klaga....blev av med en del pengar på ryttarstugan också häromdagen, antar att detta räknas som halvgnäll. Mina kompisar har stuckit till Österike med sin arab, halvgnäll, det blir ingen ordning på vädret, halvgnäll, tävling i Ljusadal inställd, lite smågnälligt men då kan vi hänga hela helgen i Gävle istället, vilket inte borde vara gnälligt alls, men man vet ju aldrig när Orley är med.........får ju i alla fall umgås med honom.


En liten dikt: Snälla, snälla, sluta att gnälla........hmmm, oj sedan kom jag inte på nåt mer.

Av Lotta Odström - 27 juli 2009 17:11

Idag när jag red stannade jag till vid Ringnäs och växlade några ord med Jessica, hon undrade lite vad jag hade för foder hemma. Tänkte bara tala om för er alla att vi har tillgång till en mängd foder och det vi inte har hemma kan vi ta hem vid nästa beställning: Tex Dynavena, Edel, Hippos, Fibergi, Mustang


Betfor och lusern finns alltid på lager i stora mängder, det är det vi fodrar mest med för egen del. De mineraler vi har just nu är från Mustang.


Bubbel vilar och Tinus bör kunna starta igen i augusti, troligen i Ljusdal. Hon får gå avd b, så det inte blir för många språng.  Bubbel får gå i Högbo den 22 augusti. Har främmande från Belgien tom torsdag. Träning i Bollnäs onsdag. Ryttarstugan troligen imorgon, Josi behöver ridbyxor sägs det....Annars just inget nytt under solen eller rättare sagt molnen...snart blir det väl höst!!!


Av Lotta Odström - 24 juli 2009 21:50

Tänkte bara rida Tina lite efter vägen och små trimma lite, hon var så himla läcker igår, men flugor och mygg ställde till det så det blev lång tygel alt full rulle, allt däremellan va otänkbart.........så jag red inte så länge. Växlade några ord med Eva S medans jag satt på hästryggen. Så här sa Eva: -Jag är ensam hemma, har hällt upp godis och ska titta på en film....och så får jag inte igång den! Nu försöker jag 20 minuter till och sedan ringer jag man och barn(på tävling i Sundsvall, där även Orely klafsar fram i leran) och frågar hur man gör. Ring nu sa jag eller du kommer att somna innan filmen är slut. Jo då, Eva hade ställt väckarklockan så att hon inte skulle somna i soffan, vakna typ 4 på morgonen och ha hästarna kvar ute! Det finns fler än jag som är sjukligt trött på kvällarna, undrar om det är kombinationen åldern, tonårsbarn och djuren???


Gäääääspar........22.00 Godnatt! Noterar 1 bonustimme idag (vännen Carina påstår att allt efter kl 21.00 är bonustimmar för mig och Rosmarie, även hon rätt så trött kompis) Jag har dock bjudit min omgivning på många bonustimmar den sista tiden, eller vad sägs om:

- Grillning hos min syster i stugan, jättegod mat och allmänt trevligt. Sara, syrrans "firstborn" var hemma, hon var min första bebiskontakt när jag var liten, gulliga hon! Jag tillfällig nykterist efter att varit bakfull i Hofors på tävling, inget jag rekomenderar....

-En 50 års fest!!! Med live musik! Uppe till 3!!!!!!! (nästa dag bestod av en lång  radda tupplurar). Ej längre nykterist!!(vilket jag ångrade)

-Mys hos Idehälls, uppe till kanske 24.00, tappade bort mobilen(smittsamt kanske, hos Yvonne som har sina typ i tvättmaskinen, eller under gaspedalen i EN MÅNAD "fniss"), sov i hästbussen som jag lyckats parkera så att jag aldrig tagit mig därifrån om det inte var för att Patrik(sambo Alex) skulle iväg tidigt på morgonen(det var det första jag frågade när vi träffades, typ Hej när ska du åka iväg med din bil imorgon?)  Lite spännande var det dock, han hade nämligen skurit sig i ett finger och SYTT och mådde inte så bra och kanske sjuk nästa dag och jag då fastparkerad!! Denna spänning gjorde att det inte blev så mycket sova av, en jäkla massa svettiga bonusångesttimmar som ingen hade någon glädje av!! Allra minst jag själv!!

Av Lotta Odström - 23 juli 2009 14:26

Vi har varit på Helena Persson kurs 2 dagar i Gävle(hästar bodde hos Alex, folk bodde i bussen). Jättekul, många fina hästar och trevlig ridning. Och vilken tränare sedan! WOW hon var ett lyft! Min nya favvo A-tränare!! Ett mycket trevligt sätt dessutom och väldigt klok. Josi hade med sig Bubbel-Snubbel och de skötte sig bra båda 2, Josi var som vanligt den som gjort minst och Bubbel ...ja hon var Bubbel!


Orley hade fått återförenats med Alex, vi hämtade honom ur hagen hemma hos henne, där han stog mycket frånvarande i sin egen lilla värld.....han såg rätt så högdragen ut och verkade mkt fundersam när vi dök upp! Typ nu blir jag kidnappad!! Vet Alex om det här!!!


Jag tyckte att Orley och Alex fick en mycket fin kommentar då de hoppat bana 2:a dagen och Helena stog tyst och tittade på, när de va klara sa hon- Jag skulle vilja att alla rundor såg ut som den här. Tack och bock!!


Konstaterade att de lyckats klippa Orleys öron, trevligt, han har varit/blivit extremt rädd om dem i sitt förra tävlingsstall, jag vet inte riktigt varför??? Kan de vara för att han ofta hade så mycket instoppat i dem kanske???


Vi hade sedan riktigt mysigt på kvällen, hade lite "knytis" hos Alex och drack lite vin.


När vi kom hem med Bubbel från Gävle var det bara att byta häst och åka vidare till Bollnäs, där Gabi hade träning. Underlaget på utebanan var hemskt mycket bättre. Tina, som gjorde sin första träning på länge(gaffelbandsfäste med dito blödning, lagomt kul), var rätt så uppåt, Josi hade lite svårt med omställning från den betydligt bekvämare Bubbel. De har också väldigt olika språng, jag tror mest att det är att de landar så olika som spökade. Fick i alla fall klart för mig hur vi ska träna vidare här hemma, för Josi trimmade jättebra och hade ordning på sitsen ända tills hindrena skulle hoppas, vi får helt enkelt bygga våra "minbanor" igen, med bommar, små hinder och cavaletti.


Efter denna maratonträningsdag var man helt sluuuuuuut!!


Nu sak Bubbel vila 2 veckor, redan i bussen på väg hem ringde jag till Marie, som äger Glory och kollade hur mycket hon tänkt rida, då det plötsligt bara fanns en att rida hemma! Hujeda mig! Men Marie hade mycket att göra så jag kan ta den om jag vill fräsa runt lite.


Idag ska jag trimma Tina lite, blev väl lite öppen i formen igår efter hoppningen, sedn får hon ta det chill imorgon. Jag vill alltid helst rida efter att de hoppat bana, för att få dem tillbaka, sedan kande få vila lite.


Kommer lite folk och handlar sedan, ni vet väl att vi säljer foder och spån till mycket bra priser? Om ni undrar något kan ni ju alltid fråga här via bloggen, jag svarar efterhand.


Nu ska jag hänga tvätt, det känns som ett straff från ovan.....bläääää!!



Av Lotta Odström - 20 juli 2009 23:02

Vem har väl hon där i gräset så kär??

Av Lotta Odström - 20 juli 2009 23:00

Jo det är ingen annan än den här(fast hon har ny pojkvän också)

Av Lotta Odström - 20 juli 2009 17:20

http://www.spannex.se/uploads/file/produkter/lusernpellets-teknosan-sck.pdf


Här kan ni läsa om det lusern vi valt för i år, obs att det är svensktillverkat, något som i alla fall jag tycker är väldigt viktigt i dessa tider då vi bör värna om miljön.


Ovido - Quiz & Flashcards