Alla inlägg under juli 2009

Av Lotta Odström - 20 juli 2009 16:11

Ja då har Josi ocj jag varit funktionärer igen, denna gång fälttävlan i Bollnäs, Norcic Cup eller vad det heter. Josi stog i ösregn ute på hoppbanan och jag stod inne på framhoppningen.


När jag va liten hade vi en ponnypappa vid namn Stig som alltid stod på framhoppningen vid tävlingar, Han viftade hotfullt med sin mätkäpp och skrek att man inte fick rida bakom hindrena och sånt. Han hade makt! Det var inte utan att jag kände mig lite som Stig där jag gick och krattade och sa åt folk att de skulle leda hästarna innanför spåret och dylikt. Och pååengelska dessutom. Men jag har en uppfostran och försöker bemöta folk som jag själv vill bli bemött!!! Ack ja.... Jag säger tex alltid tack när folk då lämnar spåret, man skyndar fram när folk vill ha hjälp med hindrena och sådant. Man krattade som en galning med en usel plastkratta så att det inte ska bli gropar. Och allt gick bra tills en viss ung man, Thedor tror jag han hette skulle hoppa fram. Och hans mamma "enters the arena"...suck nu börjas det. -Jobbar du här??!!!! Jo jag gör ju det. -Det är alldeles för många hästar här inne, Theodor kan inte rida fram!! Ni måste stänga dörrarna!! -Jag ska framför Era synpynkter till tävlingsledaren, svarade jag. (och man kunde höra det stora Et i Era och det var inte för att jag tyckte att tanten hade stil, tvärtom). Vi stängde dörrararna. Jag lämnade min plats typ 2 sekunder, då jag hade ett ärende till tävlingsledaren och då jag kom tillbaka stod tantskrället där igen och sparkade lite surt på min kratta.- Det går inte att kratta med den här, hämta en annan!! Ghaaaa bit ihop, börja inte svära eller slåss..... Som att jag inte visste att krattan sög!-Vi använder det material som finns att tillgå, svarade jag, som fortfarande har ont i ryggen efter att ha krattat med en kratta som hade funkat i sandlådan åt en 5 åring. Jag antar att de andra krattorna var ute på hos krakarna på banan och istället för att tjafsa gjorde jag jobbet med det som fanns.


Han Theodor hade 2 hästar till start.......


Lite senare kommer Josi in, sjöblöt och hungrig, måste ha något som går snabbt att äta och helst ta med ut direkt. -Be om en kexchoklad, det gjorde jag när jag hade bråttom, skickar upp ungen till kafeterian. Men nu hade hon otur och en synnerligen otrevlig medlem ur funktionärsstaben snäste av det blöta barnet. Precis som Josi typ är funktionär för godisets skull!! Hon va våt, kall och stressad! Alltså, om man vill att folk ska tycka det är roligt att hjälpa till så får det nog inte finnas typ VIP funktionärer som inte ens kan säga hej och som inte visar lite empati för andra funktionärer. Om man är ett surt djäkla a.....l så får man hejda sig, man representerar ju inte sig själv utan sin förening!


När jag stack upp i kafeterian sa jag bara, Hej vad kan jag ta som går fort? En kexchoklad? Ok tack va snällt! Synd att ungen inte hade samma tur, hon som till skillnad från den otrevliga hade stått ute hela tiden!! Lassa, tur att du aldrig tappade fattningen i alla fall vad vi än frågade och ropade om. Heder åt dig!!





Av Lotta Odström - 18 juli 2009 10:35

Här har ni länken till Camilla Abrahamssons bilder från bla Sundsvall Summer Show, obs att bilderna måste köpas för att få användas. Vår egen super Alex(knyckt från Falsterbo, de menar en Zetterman) hade ett kanonmeeting, med massor av placeringar. Komet placerad i 120 avd a (han siktar väl på att klå Orley, som han inte är speciellt förtust i) Orley va tex 5:a i 135, 6:a 130 och 5:a i 140. Är därmed kvalad för start i 150, om man nu skulle vara sugen på det...Men man ska aldrig ropa hej förän man är över bäcken, det har åren med Orley lärt mig!!! Fast nog känns det som man i alla fall kan börja ta sikte på andra sidan bäcken. Och han har ju faktiskt hoppat stort vatten på tävling nu(på tal om vatten)


www.horsepix.org/ Camilla är också en väldigt duktig och vänlig fotograf och som har vettiga priser på sina tjänster.

Av Lotta Odström - 18 juli 2009 08:29

www.orna.se där har ni länk till min hemsida. Den ska dock uppdateras, vi säljer ju numera foder och Orley har fått ny tävlingskamrat i Alexanda Idehäll. Min gamla blogg är väl kanske lite rolig på sitt sätt men jag kommer inte att skriva med i den. Länk till den bloggen finns på hemsidan. Visar er en bild på Alex och Orley från deras första 140 tillsammans i Falun, där de var 2:a efter en dubbelnolla! DUKTIGA DOM!!! Fotograf Bo Bennergård, som är både duktig och trevlig, tänk vad man uppskatter dessa egenskaper i kombination med varandra.

Av Lotta Odström - 17 juli 2009 12:06

Såg en orm på gödselstacken(igen), tömde kärran i huvudet på den (med flit) och blev snabbt som blixten drabbad av ormgudens vrede då jag jag snubblade när jag skulle balansera ner på brädan. Pga den kraftiga nederbörden har det bildats stora, bruna pölar på båda sidorna om brädan! Plask ta mig faen! En bra orm är en död orm!


Märker att det är mkt blixtprat i mina inlägg, det kan både bero på vädret och att Orley är hemma!

Av Lotta Odström - 17 juli 2009 09:27

Undrar om jag inte ska ta Orley idag och fräsa runt lite i skogen? Fick ju ingen Fantomenkänsla igår precis på Pradus....kändes inte serietidning alls, ja skulle vara Bamse i såna fall..........men man vet inte med alla dessa insekter kan det plötsligt gå snabbare än sin egen skugga(Lucky Luc) och då vet man aldrig vart man hamnar..........och jag vill ju gärna komma hem sen, hemkär som jag är!

Av Lotta Odström - 17 juli 2009 09:23

Orley leker juniorhäst!

Av Lotta Odström - 17 juli 2009 08:46

Fint väder idag, men låter mig inte luras..tänk som det va igår!! I kväll en liten höjdpunkt förr oss som inte tog oss till Falsterbo då de efetrsänder i TV. Ninja dock skadad, trampat på en spik på framridningen.....bad luck minst sagt! Stackars Roffe, som ju varit skadad själv under året dessutom.


Hmmm kom just på att jag ska på grillning i kväll, hur blir det då med TV tittandet tro???


Red ut på Bubbel(unghästen) igår, fick ganska omgående öknamnet Snubbel och lite senare även - You are in big TRUBBEL!! Men förutom att den inte blixtrade till för skänkeln som man hade önskat vad den ganska ok. Dock ovillig att fatta galopp från skritt då detta kräver viss ansträngning av den stora rumpan....mycket bättre att springa igång taxbenen där framme och låta the big ass bara slinta med!! Ja men visst!!


Hade en del elever igår, Josi hängde på med Orely, bra ridet. Hon fick också göra travlinjen vi byggt åt Prada. Orley hoppade väldigt väl och nogrant, han ger så mycket känsla. Josi sken som 10 solar. Alla älskar Orley men Orley älskar Alex.


Jag har ju börjat den här bloggen liksom mitt i livet och om det verkar förvillande med alla hästnamn så vill jag bara tala om att vi har 3 hästar men de har många olika namn beroende på deras humör och mitt!! Jag har ju rätt så mycket av den varan....vi har 2 inackorderingar, Dogge Doggelito, skimmel C ponny (mätmannen måste varit full) mest kallad Dogge förstås eller Dogman och så bor här en arabfröken vid namn Glory, hon är till salu. Glory kallar vi mest för vrålan, hon ropade så mycket i början.


När Glory flyttar kommer en New Forest vid namn Stampe(vilket gullig namn!) att flytta in. Han ägs av en familj som haft häst hos mig förut, det blir toppen, då vet vi precis vad vi får för folk i stallet. Har dock inte räffat Stampe än, men det dröjer nog inte så länge förän de kommer hit och visar honom.


Medans jag skrivt detta har jag slagit ihjäl mins 10 flugor och släppt ut en humla genom fönstret. Plötsligt vad de bara här alla kryp och insekter, när vi rider surrar det hela tiden runt öronen.


Någon(kattdjäveln?) hade lagt en död mus på grusgången....vad göra, den låg inte så att den gick att undvika precis och alla djuren skulle ju gå ut......ringa elmannen på hans jobb, typ Hej kom hem det ligger en död mus på gården......hm ingen bra ide fast han hade nog inte blivit förvånad...väcka tonåringen med ett vrål...JAAA skitbra ide, hon skulle inte heller bli förvånad men väldigt arg , vilket skulle kunna ge dagen en dålig start....Nej jag tog en grep och med bortvänd blick lyfte jag upp äckel päcklet och lade den att brinna på bål! Ja vi har en eldhög här ute. Jag lade sedan över lite rabarberblad så att jag slapp se och sedan en sten på bladen så att de inte skulle blåsa iväg. Duktiga jag! Fixar allting själv!

Av Lotta Odström - 16 juli 2009 11:56

Igår blev det ingen fantomen race med Orley i skogen. Han blev tokig nog ändå då det va rätt mycket broms ute, han fick gå in och duscha. Vi gör annars vad vi kan för att hålla insekter borta och lyckas ganska bra, vi putsar så att gräset är kort och vi har ingen sly eller buskar i hagarna.


Tina tappade en sko och hade rätt så tråkigt. Unghästen travhoppade och hade säkert gärna tappat alla sina skor för att slippa, medans Tina säkerligen hade hoppat på utan skor!


Men Pradus Elefantus va inte så tokig! Den hade ett tråkigt, klumpigt språng men rättade sig sedan jättefint och hoppade upp sig fantastiskt, den använde bogarna och manken på det där sättet som ger så mkt känsla åt ryttaren. När vi höjde linjen(det va trav in, sax sedan 5,5 m oxer sedan ca 10 m räcke) blev det lite flamsigt då Josi jagade den igenom men sedan gav hon den mer plats och den hoppade fint igen.  Unghästar och andra med för delen ska travhoppa ofta, det är stärkande och bra övning för ryttarens sits  då det straffar sig direkt om man inte är stilla på hästen! Vi höll inte på så länge, det var väldigt varmt.


Orleys svans såg i dag på morgonen ut som om blixten slagit ner i den, värsta krusiga rufset! Efetr att ha släpat ut hästarna och börjat mocka slog sedan blixten ner på riktigt någonstans i skogen och elen gick och det SMALL HELA TIDEN OCH VRÄKTE NER REGN! My God! Nu har det i alla fall lugnat sig, hoppas en del insekter strök med i skyfallet!


Josi påpekade för minst hundrade gången att det är Super League i morgen i Sverige(Falsterbo off course) och att vi borde åka dit och se Ninja live. Dessutom ska Tresor kanske gå, halvbror till våra Rouge syskon.........ta oss dit på en flygande matta, helt gratis och utan köer samt garantera oss fint väder!!! Vår vän Alex, Orleys bästa girlfriend är därnere i alla fall. När hon kommer hem ska vi på Helena Persson träning, blir jättespännanade. Kanske Josi får vara med, om det finns plats. Synd synd att inte Tina är riktigt igång än. Och utan sko blir det ingen ridning i dag heller på den.Trist

Ovido - Quiz & Flashcards