Alla inlägg under oktober 2010

Av Lotta Odström - 26 oktober 2010 08:45

Igår fick Josi ta Orley till Bollnäs för träning hos Gabi ( fö mitt typ 6 besök i Bollnäs på 10 dagar). Bella H kunde inte åka på unghäst träningen så vi tog hennes plats.......vi måste ju ändå åka med hästarna nu, det är för hårt i backen för att vi ska kunna göra något utomhus. Dessutom kändes det som lagom träning, Orley har ju varit lite ur slag och ska inte hoppa högt och Josi har ju aldrig varit på ngn träning med Orley förr. Josi var MYCKET stolt över att få rida Orley!


Min Orley är en liten häst, men han känns då aldrig liten att rida. Och med Alex (som ju är liten) ser han aldrig liten ut heller.......och jag har aldrig riktigt fattat att han är liten till växten eftrsom han är så "stor" att rida. Minns när jag pratade med Gabi en gång för ca 4 år sedan om vem som skulle kunna rida Orley....inte den och inte den sa Gabi, han eller hon var för stora..........jaha tänkte jag och trodde att det var ryttarna som var typ giganter.


 Och när Alex hade provat Orley första gången och jag och min kompis Maria F pratade om det...-Hur såg hon ut då, undrade Maria(syftade på Alex) -Jaa, rätt liten, sa jag. -Men tror du att hon klarar av honom då, sa Maria. -Äh, jag vet faktiskt inte sa jag och låg vaken i 3 veckor och funderade på hur lång tid det skulle ta innan Alex skulle bryta benen och armarna.........


Rätt kul att tänka på det nu..........vi vet ju hur det gick. Att Alex inte skulle klara av hästen hade jag ju inte behövt fundera så mycket över!


I alla fall så är ju Josi längre än mig och hon fick vara väldigt stilla i sitsen på Orley............man får inte tappa balasen på Orley, då kan man hamna lite var som helst! Gabi till Josi: Trimma på lite nu, du sitter faktiskt på en 150 häst! Lycka!!


Träningen gick bra och Orley hoppade snällt sina små hinder. När vi kom hem var Tinus arg som ett bi.......Orley hade ju använt hennes buss och förmodligen fått åka på nåt kul. När Orley smet ur sin box sparkade hon i väggarna och morrade som en varg...........jag var tvungen att säga till -Du, Tinus han fattade nog redan första gången att han skulle gå in i sin box. När Orley rusat tillbaka in sin box, rejält uppläxad av det ettriga lilla fransyskan.....ja då gick Tinus mycket demonstrativt ur SIN box och sedan direkt tillbaka in igen........utan att ngn behövde säga till henne.....för hon vet ju hur man gör!! De är ju roliga, syskonen Rouge.


Hoppas på plus grader idag så vi kan rida på banan, Marie W kommer och rider Räkan och jag tar de andra.


Av Lotta Odström - 24 oktober 2010 08:19

Dagar och veckor går.......de flesta bekymren består. Jag har varit osams med Josi....fast jag kan inte komma ihåg varför? Det är hur som helst över nu. Orley har kommit hem, det är så gott som slut på tävlingarna.......men han har varit dålig, trött och för smal, vilket lätt till oro och viss sömnbrist. Jag är MYCKET känslig när det handlar om just den hästen. Han verkar ta sig lite nu, 150 igen nästa år!!! Vi hann ju bara med en start i år.


Tinus spelar drottning Cleopatra och det är förmodligen lättare att klä på en krokodil, för den sparkas ju inte. Tinus har förlorat matchen om vem som ska bestämma i hagen då den tidigare mesiga Räkan har fått nytt självförtroende och tagit makten. Vem hade trott det om den hysteriksa fillifjonkan?


Tinus är i bra form.......i år är faktiskt första året hon kunnat gå en utomhus säsong utan att vara allt för halt......angående Tinus skruttiga ben pratade jag och Karin J en dag.....Jag: -Kommer du inåg första gången Tinus blev halt? Jag ringde till dig typ 3 ggr om dagen, om hon blir halt nu ringer jag inte ens till veterinären. Karin:- Vad gör du nu, väntar tills det går över va?! Jag : - Ja precis!


Räkan har tränat rätt så mycket och jag har inte ridit den så ofta men häromdagen satt jag upp och tryckte till den lite.....Räkan ville inte tryckas på, speciellt inte nu när Orley är hemma och allt och han var ju inte ens i sin hage utan i stallet och dit försökte även Räkan bege sig (brunstig och mycket förtjust i Orley även hon).....Räkan stegrade sig, hukade, kastade sig framåt och ryckte tyglarna ur handen, när jag  försökte hålla i halsen duckade hon, när jag försökte räta upp mig slog hon, när jag försökte styra stack hon.........osv.


Dagen efter kom Marie W och red, det var bestämt sen tidigare. Marie gillar att rida på Räkan och hon hade med sig en hiskelig liten tingest......en dressyrsadel...en SVART....men Marie får rida i det hon vill rida och om man nu ska rida på Räkan som det är just nu kan det ju vara en fördel att sitta i det man är bekväm i. Marie älskar dressyr och allla krummelurer som hör till. Hon ska få vara med på dressyrträning, kanske nästa gång Sigrid Bergåkra kommer.


Hur som helst är Marie liten och lätt och mjuk, vilket Räkan tycker är trevligt!! Hon försökte bara dra en gång.


Josi har tävlat färdigt för i år, vi åker inget mer nu. Vi har varit på många tävlingar och har väl uppnått målen..Tinus har gått 130 och Räkan 120. Nu ska vi träna styrka och teknik och lösgjordhet och liksidighet och sits och balans och och och...............tyvär så har det ju börjat frysa, och nu måste man börja åka in och rida........så bökigt!! Fast med lite tur......vår ridbana ligger i solen och mitt på dagen kan man fortfarande rida där.....vissa dagar.


Kanske pressar ur mig ett inlägg till innan dagen är slut, det var ju länge sen sist!

Av Lotta Odström - 14 oktober 2010 20:40

I går var jag sur på Luc när jag gick och la mig och han var sur på mig. Mitt humör hade som vanligt mest att göra med hästar som inte mår som dem ska, springer som dem ska, hoppar som dem ska.........och ungefär det samma kan man nog säga gäller den stackars tonåringen (ska bli spännande och se hur hon kommer att uppfostra sina barn när hon har haft mig som förebild...hmmmmmmmmm) en mer onormal mamma finns nog inte i hela Hälsingland. Lucs humör är givetvis en reaktion på ovan nämda......


But any way när jag somnade surt och argt medans jag funderade på världens orättvisor, de som drabbar mig(fullblods egoist).....drömde jag att jag åkte bort och när jag kom hem hade  Luc passat på att skaffa HUND!!! Jag vill inte ha hund!! Jag är redan ute hela dagarna, jag är skitseg på morgonen......tänk att behöva gå ut och gå alla tider på dygnet och speciellt på morgonen, plocka bajs i plastpåsar och känna lukten av blöt hund och titta på hur de dreglar!! (innan jag blir bombhotad av ngn galning med hund vill jag säga att jag visst tycker om hundar, andras hundar tex...som jag inte behöver ta hand om).


Och som om inte det räckte hade Luc (i drömmem) skaffat två kattungar och två pingviner!!! Vad får man allt ifrån!! Innan jag vaknade hade jag fått Luc och Josi(som förstås stod på Lucs sida i drömmen) att avstå i alla fall från hunden och pingvinerna.


Här hemma är det vardags tristess..man kan välja på att mocka först åt ponnyerna eller åt de stora, man kan mocka i kärra eller säck, man kan hälla upp mat innan man mockar eller efter eller mellan ponny mockning och stor häst mockning..........mer variation än så bjuder inte livet i stallet på just nu.....spännande eller hur.


Orley är hemma, tävlingarna är slut för i år...förutom en dag i Hamre. I dag har det stormat och Orley har stått och stirrat med fasa på allt som rört sig. Stona är kaxiga, Räkan, den mesiga, hysteriska fillifjonkan har fått mycket självförtroende och låter inte Tinus bestämma längre........vilket retar Tinus till vansinne!! Tinus avreagerar sig lite lagomt på mig och har diva fasoner, ikväll när jag skulle mocka låg hon ner och åt sitt hö samtidigt som hon tittade ut genom sitt fönster, hon behagade inte resa på sig så jag fick mocka runt henne. En gång när vi red ut, det var väl ngn vecka sedan hoppade hon på Räkan och bet henne i rumpan, och Räkan som har blivit morsk svarade med att kicka till Tinus som då hoppade ner i ett dike..........med mig på!


Såg ett program på TV om heltäckande slöjor.........kan vara en lösning om man är pank, det tydligen ett billigt plagg. Man skulle kunna ha 2 stycken. Jag tycker de ser lustiga ut, speciellt om de är många.........lite grand som "Hattifnattarna" i Mumintrollet men svarta då. Man kan nog inte ha vita heltäckande slöjor eftersom man då skulle kunna tros vara en Klu Klux Klan.......och dom djävlarna hoppas jag är utrotade sen länge.......


På tal om utrotning så fick jag idag en räkning från Anticimex(jag fick sjuttioelva andra räkningar också, tur att det snart är helg för då kommer ju inte posten) och måste komma ihåg att ringa dem.........det sägs ju att det är mycket möss i år. Och får vi in ngn av dem i huset så måste jag faktiskt sova i hästbussen.


En tävling kvar för Räkans del, Timrå v.44...........Tinus har nog tävlat klart för i år, kanske tar henne till Hamre på fredagen v.44, det är ju lov.


Höst.......snart vinter, hur är det möjligt!? Vart tar tiden vägen? Stämmer det att det går fortare och fortare ju äldre man blir?


Tar mitt glas och går mot badrummet, tonåringen måste jagas bort ur mitt badkar. Bada, dricka vin, sova.....slut för idag.




Av Lotta Odström - 10 oktober 2010 08:53

Idag vaknade jag och Luc samtidigt.........ur varsin mardröm! Jag för min del hade sålt Orley(till Tyskland) och jag ångrade mig så mycket att jag lipade i sömnen vilket fick mig att vakna.  Luc drömde att han stal en bil.........i vår egen lyser numera alla varningslampor och vi har fått kallelse till besiktning. Man jublar!!


Min hästbuss måste ha nya vinterdäck.........

Vi behöver renovera en vägg i stallet...........summa 25 000 kr

Josi har beställt glasögon, tar körkort, ska gå på bal, ska gå på studentfest....

Behöver jag fortsätta???


Våndades hela dagen igår eftersom Orley var på tävling.............och sist han var det var han ju STÖRD.........tiden gick och inte ett pip hördes, till slut ca 18.00, stog jag inte ut längre utan ringde själv till Falun och fick höra att tävlingarna redan var slut...............var säker på att Orley inte ens gått in i ridhuset, men efter ytterligare lite vånda tog jag mod till mig och ringde Yvonne och fick höra att Orley varit 4:a i 130 men ett ner i 120 och väldigt spänd. Och så var det med det.........


Vi var på träningstävling med Räkan, tur vi inte tog henne till Falun, det hade varit jättekonstiga banor. Pay & Jump i Bollnäs passade bättre och efter vissa start problem( undertempo, för mycket hand) fick vi en hyfsat bra runda. Tinus fick vila, hon har kännts bra när jag ridit henne, fräsch. Hade först tänkt att hon inte skulle tävla ngt mer i år, men vi tar henne nog till Hamre v.44 på fredagen, det är ju lov. Räkan är ett för osäkert kort..........släpar inte i väg med den till Västerås. Tina får göra jobbet........som vanligt.


http://www.youtube.com/watch?v=g-Crt8Bqt6o


  Länken, Räkan i går i Bollnäs

Av Lotta Odström - 6 oktober 2010 15:16

  


Ja i fredags var det liksom fest och här på bilden ser ju alla glada ut......idag ringde åter igen en vänlig själ som tyckte att clinicen var bland det bästa hon sett och detta ville hon tala om.......glad man blir. På söndag kör vi ett möte med gruppen för att utvärdera......och för att planera ngt nytt? Det ryktas om Jan Brink........


Här är det vardagsbestyr som gäller.....bar nyss in 750 kg lusern, ska snart hänga tvätt(tråkigt, då bär jag hellre foder), rida Tinus(den lilla ettriga som drar armarna ur kroppen på mig).....avslutar med att köra Räkan o Josi till Bollnäs för träning.


Skulle behöva ta en tupplur efter att ha hängt framör TV och dessutom varit vaken igår(annars är det ju då man sover) VM i hoppning...summerar: Malin i mål på noll fel men visst hade hon lite hälsningar på bommarna om man ska vara ärlig....och det samma gäller Roffe och Ninja. Men ibland ska väl vi också ha turen på vår sida här i Sverige. Finaste hästarna i det svenska laget deras två...jag gillar inte Peders så värst.........och Helena då...en besvikelse inte bara för henne själv.........hon red ungefär lika mycket framåt som Josi i söndagens stilhoppning i Sundsvall, dvs inte alls.


I Sundsvall gjorde Josi en bra runda i första klassen, 120 och kom femma. Det var ju kul eftersom vi under förra tävlingen inte ens satt kvar på hästen. Stilhoppningar ställer dock till det för Josi, som kröp runt banan...och drog på sig en hel del fel. Tårar och elände och helvetets alla djävlar...fast bara en liten stund. Stopp i godisaffär med 500 sorter på hemvägen och redan vid Njutångers bron var man som en människa igen, behövde inte ens trycka i mig en Red Bull för att ta mig hem.


Vann stilhoppningen i Sundsvall gjorde hästarnas mäster frissa Johanna Frunck, lika duktig i sadeln som med klippmaskinen! Att klippa Räkan var inte helt lätt ska jag säga, och huvudet var ju bara att glömma. Tofsarna i öronen växer vilt och har antagit lodjurs karaktär. Så tjusigt....inte. Pannluggen har växt och den får man ju inte heller peta på....den ser ut som ett litet eget luddigt djur. Men det är aldrig några problem att tränsa längre och pannluggen får man borsta och öronen med..........men inte klippa. Försökte passa på när hon var sövd senast, tog fram saxen......men Räkan var inte tillräckligt groggy.


Groggy är annars hur en annan känner sig efter helgens strapatser........är väl bäst att jag går ut och rider.....just ja, tvätten........suckar. Hej vardag...och snart börjar det väl snöa också!!


Av Lotta Odström - 5 oktober 2010 18:36

  


Min kompis i Belgien har kollat på min Bubbel( som ju är till salu) och vill byta mot den här! Fast jag kan ju inte ha en till häst, det är därför vi säljer Bubbs. Fast lite kul är det, Dany vet vad hon ser.........kul att hon gillar Bubbs. Och den här verkar ju ha en del hoppning i sig också :-)

Av Lotta Odström - 5 oktober 2010 08:17

Den här gången skyller jag på allt fix runt clinicen med Peter Eriksson.....tidvis har det varit skapligt stresserande, och allra värst var det i fredags. Här hemma dammsög jag vissa rum.....rum man måste passera, som hall, kök osv. Mobilen ringde oavbrutet, kl 13.00 på plats på SORF för fix med läktare samt släpa fram hinder, sedan hem, bada, andra kläder, lasta häst och unge, till tåget, hämta Peter(bara en sån grej!!) tillbaks till SORF, bygga m.m


Sedan följde lite allmän vånda över mina egna hästars insatser. Rapporter från Gävle under veckan talade om en helvild Orely.....hmmmmmm......hur skulle det gå då? Och Tinus den lilla stjärnan, skulle hon råka tappa sin ryttare(igen) eller skulle ryttaren tappa bort sig(igen)........


För en gångs skull gick allt som på räls, Orley var topp, spänstig och fin. Tinus/Josi hade en av sina bättre stunder.....ja, alla skötte sig bra. Ljudet funkade, det kom en hel del folk........man kunde liksom pusta ut...


Sedan finns det ju alltid gnällspikar, så otroligt tråkigt och på lördagen fick jag mig en släng av det allra värsta slaget, blev både arg och ledsen.......och sedan finns det sådana som verkligen vet vad de pratar om, tack gud för dessa.


En av de sistnämda ringde igår, hon hade sett Peter förut och tyckte att han aldrig varit bättre!! Och hon tyckte att det var fanrastiskt roligt att se honom till häst!! Och hon tyckte att vi valt rätt hästar åt honom att rida på!! Och att den sista hästen hade varit det bästa på hela clinicen. Det var det det fler som tyckte har jag fått höra efteråt. Att tro att Peter skulle sitta upp och börja hoppa 150 hinder är ju ändå bra naivt...........trodde man det hade man ju missat hela den röda tråden i clinicen.


Vi har haft Peter Eriksson på besök i Söderhamn(och troligen inte för sista gången). Och det har varit jätterolig och värt allt slit. Tack alla!!


Lotta Odströms blogg försöker igen........hörs.


Ovido - Quiz & Flashcards