Alla inlägg under februari 2012

Av Lotta Odström - 22 februari 2012 08:24

Då var det kört!! Eller det går inte att köra alls...inte på 6:an i alla fall. Hela vintern har jag ryckt vilt i växelspaken, vevat runt och ibland lyckars få in den sjätte växeln på hästbussen.....jag har även dubbeltrampat för att få i den tredje....osv.... nu går det inte längre, får jag i 6:an så spyr växellådan liksom ur den igen. Visst går det att köra på 5:an ..........om man vill prutta fram som en annan traktor!! Grejen med att ha liten hästbuss är ju faktiskt att jag inte behöver köra lika långsamt som med bil och släp. Nu ska bussen in på service och få en ny växellåda........vill nån veta vad det kostar?? Eller jag försöker glömma bort det......Och en växellåda syns ju inte ens, tänk om jag fått lacka om bussen i stället....tänk "royal blue" med gula detaljer.....suck och suck igen..


Jag vill även gnälla på hästen Räkan, lives in my stable, eats my food, rides in my bus, cost´s me a lot of money and still did not have the dignity to jump a simple 120..utan att ha två ner.....och det var ingen svår klass, tror nästan 50 var felfria...Räk-Kräk!! Josi red enligt order, tanken var att inte satsa för brinnande livet, utan få en bra runda, säsongen är lång och har bara börjat. Josi red väldigt prydligt(jag länkar till filmen här nedan)..men hästen var lite väl nonchalant....även om man kanske skulle ha hållt i lite till det glesa räcket....ja ja


Själv försöker jag varje dag att inte köpa nån till häst och jag har lyckats hitills....fick ju lite bra hjälp med det också(växellådan).


I måndags red jag Räkan själv och kände direkt att vi "tappat" henne bakom skänkeln....hon var alldeles för lång bakom sadeln och långsam i bakbenen, dessa är ju som bekant väldigt långa och har man dem inte under sig så är de ganska värdelösa.....men så där blir det hela tiden, man rider, det går bra, man blir bekväm och så vips så har man tappat det man hade.


I går hjälpte jag Josi med henne, vi åkte in till vårt älskade SORF ridhus och jag trodde att vi skulle få vara kvar hela natten eftersom den första halvtimmen gick åt till att: A.  Försöka stanna kvar på hästen och inte hoppa av för att dräpa sin moder(Josi) och B: Inte klubba ner hästen med tillhörnade ryttare (jag)..........det är tillfredställande och mycket givande att dela intresse med sina barn och det gäller för barnen också....och jag heter Kalle Anka!! Hahahah...nejdå jag har inte blivit galen, inte mer än vanligt!! Det är kul med hästar och det är en jättebonus att Josi tycker lika och även om man gräver ner sig lite kravlar man ju ur sin lilla grop av självömkan så småningom......förmodligen lagom till nästa tävling " skrattar åt mig själv"!!


Nu är det 2 dagar kvar tills vi åker till Scandinavium, vi är ett härligt gäng denna gång, Fröknarna Bengtsson, Cilla-Frilla, Gabbsan osv......Josi har påpekat att hon sällan varit på vift med så många av sina tränare samtidigt! Ann och Majsan från ridskolan kommer också, Sara finns redan där nere, Elin också och Jessika M kommer kanske och hänger en sväng...........och Irma då!! Irma Karlsson från Bollnäs ska rida YR finalen!! Oh Lord!! Höjden av lycka att ha en av våra egna nere på banan!!


Fredrik ska också med, Josi kille och en av få som jag känt att jag inte velat sparka in tänderna på eller skjuta i rumpan med hagelbössa........jag hade aldrig åkt med någon av de tidigare, det är säkert!!


En rolig grej....för några dagar sedan när jag var inne och red på Tina i ridhuset mötte jag min gamla klassföreståndare från årskurs 7-9!! Vi hade 2 st, de var slöjdlärare..den ena en liten karl, mycket religös och hade träslöjd....han fick förstås heta "Spån Jesus"...den andra, en kvinna hade vi syslöjd....minns inte om hon hade nåt smeknamn, det var i alla fall hene jag träffade på i ridhuset.


På syslöjen ville jag inte virka grytlappar, sy kuddöverdrag och gymnastikpåse, brodera korsstygn osv.....jag broderade endast ett motiv, den tecknade figuren "Mulle" ur tidning "Min häst"( man läste den eller Starlet, som jag tyckte var skitfånig, den handlade om killar!! och var för tjejer!!)....jag virkade endast på mitt svetttäcke i bomull, ett enormt projekt som aldrig blev klart....och när jag inte höll på med detta lekte jag väderrapport på svarta tavlan eller ritade små hästar i böckerna, ni vet så där nere i kanten så att när man bläddrar fort blir det som en liten film. Fröken tyckte inte om mig...det var ömsesidigt! Många år efter att jag slutat kunde man höra ungefär så här:" Fröken, min bok är full av hästar"!! Jaha du har fått Lotta Odströms bok du...försök att sudda så gått det går!


Nu när vi sågs sådär en 34 år senare bliv jag lite fnissig och fick lust att ropa: Fröken hej, kolla min häst...jag lärde mig aldrig..att inte hålla på med hästar! Tjo!!


http://www.youtube.com/watch?v=YB_LDQznOBQ&list=UUVDn97lPKvqcvbk9t5m_0YA&index=1&feature=plcp


120 Högbo



Av Lotta Odström - 2 februari 2012 08:52

Varmt välkomna till träningshelg med Peter Eriksson i Bollnäs Ridsällskaps stora ridhus.

Grupp indelning lördag 11 Feb:

14.45-16.00 Erika J, Cilla T(Dino), Emma R, Felicia L, Emmelie S

16.00-17.15 Mattias H, Erika P, Camilla L, Caroline S, Madde S-A

17.15-17.30 PAUS

17.30-18.45 Gabi, Anna O, Angelika S, Camilla S, Cilla( Enjoy)

18.45-20.00 Daniel, Gabi, Evve, Josi, Sara H,


Första gruppen ska vara på plats för att bygga ca 14.20, sista gruppen bygger om inför söndagen.


Gruppindelning söndag 12 Feb:

08.30-09.30 Mattias, Sara, Camilla L(Cactus), Caroline S, Madde S-A

09.30-10.30 Camilla L, Cilla (Dino), Erika J, Emma R, Anna O

10.30-11.30 Daniel, Gabi, Josi, Evve, Cilla (Enjoy)

11.30-12.30 Gabi, Angelika S, Camilla S, Emmelie S, Felicia L


Sista gruppen bygger bort.


Pris 830....JÄMNA PENGAR! En ridhusavgift på 100 kronor tillkommer för alla som inte har ett ridhuskort. Kontant betalning första dagen....grupp 1 och 2 betalar till Cilla Tangfeldt, som rider i grupp 1, övriga betalar till Lotta Odström. Se till att ha ngn med er som hjälper till med hinder och mockning. Kolla igenom grupperna så att allt stämmer, har försökta tillgodose era önskemål om tider. Har ni frågor ring 073-8160128. Det finns reserver....Håll koll på BRS hemsida för ev uppdateringar.

//Lotta Odström

Av Lotta Odström - 1 februari 2012 08:43

Under helgen har vi varit på träning i Högbo med Räkan, Helena Persson hade kurs för Gävleborgs utvecklingsteam i vilket Josi ingår. Det har varit väldigt roligt och bra med banhoppningsträning nu när säsongen snart drar igång. Räkan hoppade en 130 runda lätt som en plätt. Vi hade även förmånen att se några av distriktets bästa tränare rida.......Leif Hall, Gabi, Evve och Cissi ...dessa hade också flera egna elever med i teamet, jättebra och genomtänkt eftersom det skapar en röd tråd i träningen.


Passade också på att hänga lite hos Idehälls och kollade på när Alex jobbade med en 3-åring.........imponerad!! På kvällen åt vi tillsammans, Josi hade lagat maten....impad av det också, det var jättegott och mysigt.


Tinus blev ju lämnad hemma, mot sin vilja....Tinus fullkomligen älskar att åka på träning och bo borta, det får henne att känna sig viktig och speciell och oavsett hur träningen går eller vilka som är med är Tinus alltid bäst...tycker hon själv. 2 dagar utan ridning och med bara en värdelös ponny som sällskap..pest!!


Jag tog henne till ridhuset i måndags och hon höll sig i skinnet....nästan hela tiden. Igår red jag ut en runda....det hade kunnat bli det sista jag gjorde i detta livet!! Du milde!! Min ridning gick ut på att få Tinus att slappna av och Tinus ridning gick ut på att jag skulle ramla av...sedan kunde väl hon slappna av hemma i boxen....dit hon tänkte skena i full fart bara hon blivit av med mig. Jag var såååååå nära att dyka flera gånger, förmodligen var det bara vetskapen om känslan av hur det skulle kännas när jag slog i den stenhårda backen som höll mig kvar. Tinus tränade sin muskel i underhalsen och jag hade axlar som Hulken. Tror aldrig jag varit så lättad av att kliva av hemma på stallbacken. Jag klarade mig!!


Räkan skjutsade jag in till ridhuset igår, Josi trimmade lite...det såg väl bra ut men hon red lite för fort till Räkans förtjusning..........de har så mycket energi,hästarna, jag blir alldeles matt.


Tinus blir mer och mer som sin halvbror Orley....på gott och ont. Hoppas de får hoppa nåt lite högre i kväll på träningen, skulle vara roligt att se hur hon tar sig an det. Hon hoppar bättre och bättre men får samtidigt mer attityd, hon slår hej vilt när hon landar och rider Josi lite klantigt talar hon om det....också genom att slå. Samtidigt är hon mycket mera ridbar till hinder och starkare i markarbetet, smidigare och har mer gång. Vi har blivit av med en del av de små korta ´"sprinter" musklerna och fått ut lite längd i henne. Ska verkligen försöka få med henne ut på tävling i år och inte bara Räkan.



Ovido - Quiz & Flashcards