Direktlänk till inlägg 15 november 2011

Charlie 1974-2011

Av Lotta Odström - 15 november 2011 16:38

Dödens höst........2 liv har släckts. En blev nästan lite för gammal, en blev alldeles för ung.....


Charlie 1974-2011, därmed 37 år gammal när han dog. Han var min första egna.....en egen ponny vid en tid då detta inte var speciellt vanligt. Köpt med hjärtat utan någon som helst vettig tanke bakom. Jag hade honom på foder och ägaren vill sälja, hon skulle ta körkort.....blev han inte såld skulle han få åka till Holger Pettersson, den tidens mest avskyvärda persom om man var en liten hästtjej......han var nämligen SLAKTARE!!! Dessa hot kunde man ju inte värja sig för, tänka logiskt kan ju ingen i den åldern(undar om jag var 12-13), tjata kunde man dessto bättre...stackars min mamma som plötsligt ägde en ponny!


Charlie var liten och yr och tämligen het, jag var liten och förbannad med ett humör som slog det mesta.......vi tävlade hoppning och ibland gick det bra, ibland kom vi inte ens över första hindret efter som Charlie la sig i "omlopp" och skenade förbi alla hinder......jag brukade hinna med några varv innan jag fick hejd på honom och MYCKET argt lämnade banan.......vilket speakern tålmodigt förklarat att jag skulle göra.


Eftersom det fanns så lite tävlingar på den tiden och allt var liksom längre bort.....Hofors kändes som hur långt som helst, Sundsvall åkte vi inte ens till......så tävlade vi dressyr och fälttävlan också. Dressyr var väl inte så lyckat eftersom jag var så arg, men en gång kom vi 3:a. Fältävlan var väl inte heller någon höjdare, man skulle ut i Ljusnan och runda en pinne men Charlie ville inte gå i närheten av vattnet. Men man fick i alla fall tävla.


Min första rididol, Ella-Karin Wannberg försökte göra folk av mig till vardags, henne fullkomligt avgudade man och jag rökte Blå Blend Menthol cigaretter för de gjorde hon också. Ibland fick man åka på kurs, oftast till Gävle Ponnyklubb där det kryllade av fantastiska ponnyer, Lunas Hunter, Danny Kay, Puff, Richard(den var jätteliten) Pinocchio, Cassidy osv. Alla försökte vi rida som tjejerna från GPK och Staffan Eriksson hjälpte oss med det.....


Minnen........


Charlie såldes till Marie och Camilla Westberg och har bott i samma box hos dem ända sen dess!! 30 år!! De köpte honom när han var 7. Han dog i boxen, Camilla hittade honom en morgon, det såg ut som han sov berättade hon. Snälla, rara  Camilla.....tröst!! Du slapp fatta det där värsta beslutet som vi alla hästägare bävar för. Nästa gång du kommer hit ska vi dricka vin, bada i tunnan och kanske prata lite om Charlie och annat från den tiden. Ja, jag känner mig uråldrig när jag tänker på att min ponny blev 37...hur gammal har inte jag hunnit bli? Charlie var den sista av de gamla ponnyerna från SORF tiden i Mohed, före honom har Maria Fruncks Buster, Annelies  Engrens Zorro och Jessika Mårds första B-ponny(namn?) vandrat vidare.......för att nämna några.


 Vår andra förlust......älskad, älskad, älskad var han och alldeles för ung. Går inte att beskriva med ord och det kommer nog att ta många år innan jag ens försöker...om jag nånsin gör det. Sorg, sorg och åter sorg.


Det här med att hästar blir gamla oroar .......om nån av de jag har i stallet nu tänker bli 37 år så är ju jag 72 år då( Tinus som är 11 tex)....hur ska det bli då tro?

 
 
Ingen bild

Marie Westling

15 november 2011 17:38

Jocker hette han! han blev en bit över 30 också, flyttade hit när jag var 4 år så han har lärt mig rida även fast många av gångerna slutade med att jag låg på backen när han tog en kurva lite för fort

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Odström - 7 mars 2012 08:22

 I bland känner jag att det vore lika bra att köpa en till häst så slipper jag lägga en massa energi på att kolla annonser och filmer både i Belgien och Sverige.........men vad ska jag med en till?? I måndags red jag bägge hästarna och var tvärslut p...

Av Lotta Odström - 22 februari 2012 08:24

Då var det kört!! Eller det går inte att köra alls...inte på 6:an i alla fall. Hela vintern har jag ryckt vilt i växelspaken, vevat runt och ibland lyckars få in den sjätte växeln på hästbussen.....jag har även dubbeltrampat för att få i den tredje.....

Av Lotta Odström - 2 februari 2012 08:52

Varmt välkomna till träningshelg med Peter Eriksson i Bollnäs Ridsällskaps stora ridhus. Grupp indelning lördag 11 Feb: 14.45-16.00 Erika J, Cilla T(Dino), Emma R, Felicia L, Emmelie S 16.00-17.15 Mattias H, Erika P, Camilla L, Caroline S, Madd...

Av Lotta Odström - 1 februari 2012 08:43

Under helgen har vi varit på träning i Högbo med Räkan, Helena Persson hade kurs för Gävleborgs utvecklingsteam i vilket Josi ingår. Det har varit väldigt roligt och bra med banhoppningsträning nu när säsongen snart drar igång. Räkan hoppade en 130 r...

Av Lotta Odström - 7 december 2011 12:41

Vinter, idag  den 7 December snöar det för första gången i år. Kan man hoppas på en mera måttlig vinter i år, med lagoma snömängder och temperaturer som det går att vistas i......   Det har varit stenhårt i backen några dagar och det enda som fun...

Ovido - Quiz & Flashcards