Alla inlägg under februari 2010

Av Lotta Odström - 24 februari 2010 13:26

Micke Schultz träningen bestod av 6 hinder nån meter innanför spåret, 1 på varje kortsida, 2 på varje långsida. Hindren var byggda så att de inte ramlade för att man båste på dem, mycket plank och sneda bommar. Dessa hinder travhoppades sedan i en jämn ström åt varje håll, man fick inte ta ett sista galoppsprång innan, det skulle travas ända in!! Var inte en "publikövning", rätt tråkig att titta på men ack så nyttig för både ryttare(kontroll, is i magen, sitta kvar och vänta "ut") och hästar(tror ni de var lite på bakbenen sen).


Som avslutnig hoppades ett skapaligt högt räcke i galopp, Tinus fick bara hoppa 3 gånger på det för hon hoppade det såååååååå sjukt bra. När ridbanan tinar fram ska jag ägna mig åt en jäkla massa travhoppning, det är säkert.


Resan ner till Gävle var bedrövlig,  en riktig skäll o gnäll historia som man bara vill glömma........på hemvägen snöade det mycket! Klockan 23.00 klev jag in i mitt hus.....


Orley är något bättre och har ridits på.....idag ringde en tävlingskamratsmamma(?) och sade att ville man åka till Umeås tävlingar skulle man boka box snabbt som ögat. Nu hade jag nog inte tänkt åka med Josi eftersom jag visste att Alex ville åka med Orley och jag typ knappast har råd att betala för 2 hästar(och det finns ju mer klasser åt Orley och det är långt att åka och förmodligen kallt). Jag bokade genast en box åt Orley och ringde Alex och talade om detta.........och då hade hon ändrat sig och skulle inte åka, för hon skulle behöva åka själv och det var visst bara Orley som skulle gå och det ena med det tredje. Jag bokade då en box åt Josi också, så behöver ju inte Alex vara där själv, och vi kanske kan åka i lag. Sedan undrade jag vafaen jag höll på med............ och detta tog hela förmiddagen. Är det skymten av solen som får en att göra vanvetts affärer? Nu kan vi ju fundera till den 17 mars i alla fall hur vi ska göra...........undrar om det finns någon svarta börsen markand på tävlings boxar? 2 i Umeå säljes till högstbjudande!


Helgen som var hade Luc tagit hem en skylift att använda för att skotta tak. Lät farligt tyckte jag. Ett problem var att han hela tiden fastnade i den och då ropade på mig "teknikens under" med order om vilka knappar jag skulle trycka på och vilka motorer som skulle startas och pedaler som skulle hållas nere...............varje gång han ropade stog jag nere i hagen och skottade snö så jag fick pulsa fram och tillbaka i 2 meter snö............och det slutade med att jag fick sitta i den(skyliften) med motorn på och hålla gaspedalen nere.........i 30 minuter med fönstret öppet. Ni kanske minns var det var för väder? Fönstret gick inte att stänga om ni undrar eller jag fattade inte hur man skulle göra.........


I övrigt har jag haft en nära döden upplevelse med Bubbel, där en taskigt placerad ensilagebal med tillhörande hungriga rådjur hade huvudrollen. Hästarna brukar annars inte vara så rädda för rådjuren, minns i början med Orley som stirrade på råddisarna-Det är bara hundar sa jag(mina hästar har alltid gillat hundar, kanske för att vi inte har någon själv). Sedan första gången Orley såg en älg körde jag samma taktik -Ähh det är bara en hund........den gången rörde sig inte Orely på 45 minuter, i alla fall inte åt det håll jag ville gå(hemåt)..........det var -15 grader och jag hade redan varit ute en timme.........men, men åter till balen då som plötsligt låg där, mörk och hotfull i den vita snön och det rörde sig runt den..........kanske var det den som rörde sig, man kan aldrig veta säkert resonerade Bubbel och flydde över mig(jag satt fast i snön som vanligt). Jag såg Bubbels mage. Undersidan. I 30 min höll vi på och jag trodde inte man kunde svettas när det är -20 grader med det kan man. Man kan också lägga sig ner i snön och dö.


Jag red förbi balhelvetet på kvällen och då var Bubbel mycket modig och gick förbi, fast det var läskigt och 4 rådjur stog och åt. Idag gick det bra att släppa ut. Ni som åker bil på vår väg bör tänka på att köra långsamt för råddisarna kan nog tänkas hoppa lite hur som helst och balen ligger nästan på vägen. Ett annat tips när det gäller vägen är att köra i mitten, det är inte lika brett som det ser ut, under snön lurar diket som man kan köra fast i. Det gjorde Fröjdarna häromdagen.......Luc drog upp dem med traktorn.


 Ska rida Bubbel och Tinus, Tinus var hemsk igår hade allt i högerhanden. Räkan ska till Bollnäs på träning.

Av Lotta Odström - 22 februari 2010 07:57

Josi kom hem från stan igår vid 11 tiden, bytte kläder(party outfiten passade inte i stallet) och red sedan Bubbel som ju är stabil och inte blåste bort.......pluggade sedan ekonomi och avslutade dagen med Räkan i ridhuset, -19 grader var det då.........-25 här idag på morgonen.  Jag red Tinus och tror aldrig det varit så kallt på en ridtur. Var rätt nöjd med att ha alla djur motionerade trots vädret. Inga ston var ute i hagen, men jag skottade så att det i alla fall går att släppa ut dem i dag. Blev inget Gävle igår men Anna Gavelli ringde och sa att Josi fick en plats på Micke Schults träningen ikväll så dit åker vi med Tinus.


Josi tror att hon kommer att bli förkyld, konstigt när man springer runt ute i tights o t-shirt...............på bilden noteras ett av 2 röda öron, den röda näsan kamofleras av boken.

  

Av Lotta Odström - 21 februari 2010 08:59

Huga, jag fryser redan och då har jag endast varit ute 10 minuter för att fodra. Nu vet man vad som menas med drivildning, jag gick rakt igenom en på väg in i stallet...........Blir inget utsläpp idag heller. Slutat deppa över att det inte blev några tävlingar för det finns så många andra orosmoment tex hur det ska gå att rida här på The Hysterical Mares Club!! Har ju en tonåring i stan också, kanske kan hämtas med traktorn! Jag åkte faktiskt traktor en gång från stallet i Styvje hem till Härjedalsvägen, det var då ungfär samma väder som nu, måste ha varit någon gång på 80 talet.........fick skjuts till stallet den gången av en grannkille som ändå skulle köra hem någon ding fjälla han raggat upp kvällen innan. Dealen var att jag skulle hjälpa till att handskotta upp till Ringvägen, vilket jag gjorde och vilket den fjolliga fjällan inte gjorde(hon satt i bilen, Larsa och jag skottade).  Larsa körde fram bilen typ en meter i taget, brorsan Bengts bil dessutom och antagligen lånad för hög ragg faktor.


I fredags skulle Josi få skjuts hem med någon kille som jäääääättegärna ville ut o åka bil, han hade nämligen nyss fått sitt körkort. Lät ju lovande med tanke på vädret! Klockan 11 ringde jag Josi och undrade vad det var för bil då det krävdes monster truck för att ta sig upp på gården........-Vad har han för bil, frågade jag. -En vit, svarade Josi. Blondin svar!!!!!!!!!!!


Nej, finns väl ingen anledning att skjuta upp det längre..........dags att gå ut och gräva fram 1. Skottkärran 2. Vägen till gödselstacken och slutligen 3. Gödselstacken

Av Lotta Odström - 20 februari 2010 19:26

Inställt på sorf idag och omöjligt att ta sig till Avesta imorgon. Vi har ridit alla idag, hade slalomutrustning på, ej pjäxor men visst brillor..........Tinus stack ut huvudet och sa- Mon Dieu! Försökte sedan ta sig in i stallet igen illa kvickt........liten hake-jag satt på......ytterligare en hake-dörren var redan stängd! Vi skrittade i ca 40 minuter..........det räckte! Josi red Bubbel på förmiddagen medans jag mockade.......galopp till Ringnäs, galopp hem! Klart! Bubbel kan hon ju rida iväg på själv, de andra primadonnorna är inte att lita på.........Tinus har "råkat" tappa Josi en hel del gånger den här vintern. Och Räkan är ju ofta lite hysterisk!


Ponnyerna var ute i hagen en timme ungfär, stona fick vara inne. Vi skottade min stig till deras hagar igår men den fanns inte idag. Igår hoppade den ena grinden av och jag hade en mins sagt svettig stund med 2 lösa fjolliga hästar och snö upp till röven. Fick ta in båda samtidigt......lätt som en plätt......knappast! Bubbel skötte sig ganska bra men Tinus, den franska lilla häxan galopperade förbi mig i snön hela tiden och ryckte i min arm. I farten försökte hon hinna med att nita till Bubbel.


Idag har Tinus varit mesigt snäll, att alla är kvar inne betyder i Tinus värld att något är på gång! Troligen en tävling! Tinus vill inget hellre än att åka iväg. Bubbel vill också åka, helst "long distans" och då endast med tanke på mat bonusen! Räkan är rätt nöjd i sin box, hon står med huvudet på sned och tittar vänligt på alla. Hon är rätt snäll.


Tråkiga news från Orley igår, han har illat sig i vänstersidan...........detta fick mig på "svaj", ett tag trodde jag att jag skulle svimma............hur mycket kan man tycka om en häst igentligen? Och hur mycket kan man längta efter en Orley? Höll god min när jag talade med Alex men ville kräkas..........lite bättre idag, både jag och Orley. Tur att det är Yvonne o Alex som har hand om honom, jag skulle inte stå ut annars. Orley my "mental case".........


För att trösta oss från alla uteblivna tävlingar och annat vardags skit som tex snö försöker vi åka till Gävle imorgon, om det slutar snöa och man kan ta sig fram. Anledning till resa-hoppträna något djur (igentligt skäl -vill träffa Orley).


Josi har dragit in till stan, jag har kvällsfodrat de ädla djuren, det stormar ute. Huga!!

Av Lotta Odström - 19 februari 2010 08:00

Det är ju nästan storm och jättekallt...........blir ju kul med 2 tävlingar den här helgen!! Först liten tävling i Söderhamn med 2 djur och sedan Avesta på söndag med mycket starter och mycket snö och mycket kyla...............ÄHHHHHHHH!!!!!!!!!!


Tror inte mina ston ens vill gå ut, de har inget vindskydd i hagarna och fryser när det blåser. Tror inte jag vill gå ut heller. Luc stack till jobbet, det sista han sa var-Det är bara å åk! Han har ingen aning om att han lät som Ingemar Stenmark(är man uppvuxen i Belgien har man likson inget koll på slalomhjälten Stenmark).


På tal om Stenis så kollade vi lite på OS igår, vi såg tex hon  "stor låren" Persson åka.


Vi har klarat av 2 hoppträningar den här veckan, fast den i Bollnäs var väl knappt en hoppning utan en massa förvänd galopp, byten och annat svårt (för Räkan).......det var rätt rörigt och ändå var de "bara" 6. Somliga var mer i vägen än andra.......

Räkan är ju inte ett dugg skolad, och kan inte göra byten och inte heller övergångar.........stackare!


Bubbel har hoppat för Cia och var bra, fick rida lite snäva svängar till oxrar på 120 , Josi hittade fina vägar och lägen. Bubbel ska hoppa 110 på lördag, sedan får hon gå upp till 120.


Själv har jag ridit Tinus i ridhuset onsdag, var som en dröm, samt ridit ut på henne torsadg, var som en mardröm. Takt o hopp o spänd o ryck........aj min arm!!


Tyvär måste samtliga motioneras idag, i snön.........


Jag frös sjuuuuuuuuuukt mycket igår i ridhuset. Måste säga att tjejerna i Josis grupp gått framåt massor!! En hel del skratt blir det ju också, det är jag och Lillian som håller låda........alternativet är ju annars att frysa ihjäl och falla död ner mitt under pågående lektion..........finns kanske någon som skulle skratta åt det också. Om jag hade pengar skulle jag göra en donation till SORF så att ridhset kunde isoleras!!!!


Ponnyn Chantalia ska besiktigas idag..........håller tummarna!! Heja Em Sköld!!

Av Lotta Odström - 17 februari 2010 13:10

Tjoho-Slut på toa papper!

Tjoho- 5 räkningar med posten!

Tjoho- Det snöar, vad häääääääääärligt!

Tjoho- Slut på godis!

Tjoho- För tidigt på dagen för vin!

Tjoho- Tvättade igår!

Tjoho- Kom nyss ihåg att jag tvättade igår!

Tjoho- Ska hänga gårdagens tvätt!


Av Lotta Odström - 17 februari 2010 07:45

Den "blogg torka" som rått kan bero på 2 saker, nämligen 1. -Jag somnar så fort jag sitter still i  2 minuter(dock ej på hästryggen pga riskerna det innbär, som att ramla av) och 2. Jag har fått trycka ur mig en redögörelse till advokaten, full av ord som tex förvisso och sålunda.........efter detta har jag drabbats av viss skrivar torka!


Vem mördade vem i Morden i Midsummer på TV? Inte vet jag som somnade.........och Wallander söndagkväll? Ett avsnitt som jag inte ens sett tidigare........En variation på att sova i soffan är sova i badkaret.


Josi har sedan Strömsholm inte hållt käften annat än när hon sover, jag är rätt så trött i öronen, speciellt i mitt vänstra där jag har mitt headset. Jag har fått sår i örat. På riktigt. I måndags medans jag försökte att inte somna bakom ratten på hästbussen mellan sorf och söderala frågade jag Josi om hon tagit någon drog som gjorde att hon inte kunde hålla snattran. Det hade hon inte. Tävlingssäsongen har börjat!!!


Här hemma hinner jag inte med någonting, jag kommer inte ens ihåg allt jag skulle göra under vintern så att jag inte skulle behöva göra det på sommaren.


Igår fick jag rida själv för Josi pluggade till prov, idag slipper jag Räkan, som ska hoppa i Bollnäs, och Bubbel, som jag ridit i 2 dar och haft vissa diskussioner med tex ska du inte springa när jag kommer med skänkeln och sluta springa när jag rätar upp mig lite!!! Och ska du inte göra detta omedelbart!!! Och kan du dessutom fixa det här utan att vi leker "Myggan o Elefanten" eller kan jag i alla fall få vara Elefanten då!!! Och sluta dra i mina armar, de blir inte längre än så här!!!


Suck!!


Räkan har jag rastat igår och Josi i måndags. Tinus hade skrittrunda då och vilade helt igår, det blir ridhuset för hennes del idag, måste ändå in och tanka bussen, när man kör till Strömsholm på 2,45 timmar går det åt en del bränsle.........

Ovido - Quiz & Flashcards