Direktlänk till inlägg 12 januari 2011

nu är det visst 2011?

Av Lotta Odström - 12 januari 2011 07:53

Jul och nyår har passerat.........dagarna skenar på något vis förbi fast allt tar mycket längre tid.........man springer ju inte ovanpå snön lätt som en älva utan man går ju rakt igenom med snö upp till rumpan(och med hästar flåsandes i nacken).


Jag minns faktiskt inte om jag var vaken på nyår........Luc hade lagat fantastisk god mat i alla fall, sedan somnade jag förmodligen i soffan, vaknade kanske till och försökte få kontakt med "the party animal" för att sedan somna om och vakna totalt (o) utvilad till en till dag full av snö, hästar och fyskiska smärtor!! Muntert!! Nej inte bli oroliga jag är inte på väg in i ett svart hål, väggen eller deppression(hur stavar man till det?).


Hästarna står några timmar i sina hagar(mer blir det inte, de har inte vatten ute, livsfarligt-kolik!!) Ett tag var det rätt bra fart, Orley och Dogge gjorde långa promenader i snön, men till slut tröttnade den dock mycket tåliga ponnyn Dogge på att vallas runt av Orley som ett annat får.......detta resulterade i en smäll på ett framben (Orleys).......svällde upp men ingen fara, när den svullnaden gått över kom Orley in med en svullnad på det andra benet. Nu får han stå själv, vilket han tycker är tråkigt och därför rör han sig inte som ha borde. Tinu o Räkan står också mest och hänger eller gnager på staketen. I söndags var det visst lite fart på dem då Josi åkte snowboard i vår lilla backe vilket fick hästarna att först fly i alla väderstreck och sedan komma galopperandes för att kolla vad hon gjorde. Höns hjärnor!!


Orley har känts lite stel, jag har stretchat och haft på liniment samt ridit skolorna(vilket ja hatar) och förvänd galopp.........känslan i den förvända galoppen har varit en blandning av "hej träben" och hela havet stormar. Det lustiga är att fast både skolorna och den förvända, förkrängda galoppen kännts apa så har det gett resultat! Plötsligt var galoppen ren och rund och liksidig och underbar!


Sedan har jag märkt att om jag slarvar med att stretcha och allt det andra så blir det stelare igen.........Orley måste hållas igång!!


Tinus är mjuk och lösgjord och "igenom" i kroppen. Jag har vissa förväntningar på den, för så här fin på backen har hon aldrig varit tidigare.


Räkan har varit på miljoner träningar........Lotta Björe kom till Bollnäs och det var ju roligt men Räkan var lite lätt skärrad med huvudet upp och ryggen ner......sedan var de med på en träning med Sigrid Bergåkra som Camilla ordnat åt ungdomsgruppen....det var trevligt och Räkan var mer avspänd. Något jag gillade var att Sigrid sa åt dem som red att hålla tyst!! Jag trodde efter att ha varit inne och ridit några gånger och hamnat med "dressyrryttare" att det var ok för dem att låta som sjuka insekter!! De väser ju!! Och låter!! Mina hästar som är ridna, fodrade och avlade för att vara framåt(de är dessutom känsliga och vakna för ljud) håller ju på att smälla av!! Finns förstås undantag, Tone kom in med Prinsen en gång när jag var inne med Orely och henne märkte jag knappt( men så är hon ju elev till Sigrid också). För övrigt har jag knappt sett en själ under lovet när vi har varit inne och ridit, det har varit snudd på obehagligt ödsligt.


Ungdomsgruppen har varit och är ett roligt och trevligt projekt och det enda som jag fortfarande har "kvar" att sköta. Resten har jag sagt ifrån mig........och det av många olika anledningar. 


What comes around goes around..........


Ungdomsgruppens tränare är noga utvalda av mig och Camilla Westberg. Kritik på dessa är i princip kritik på mig och Camilla.


Den här morgonen har jag sett flera bilder av Lilla Märta!! Min systerdotter Saras nyfödda. Känns som min egen, hjärtat svämmar över. Så lycklig för alla inblnadades skull.


Hörs 2012!! (nej skämtar)







 
 
Ingen bild

Edsbyyyyyyyyn

13 januari 2011 22:46

Du borde ogilla mig väldigt mycket eftersom det lätt kommer ljud från mig särskilt vid konstiga språng. Som i onsdags när vi red på 5 språng ist för 6" Jiiiiiiiiiihhhhhooooo" Kan inte hjälpas, du får stå ut ;) tur jag har en tålig å härdad häst =) kram från byn ( Elin)

Lotta Odström

19 januari 2011 08:05

Det är skillnad på ljud och ljud Elin :) du får komma med nåt värre för att ogillas du ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Odström - 7 mars 2012 08:22

 I bland känner jag att det vore lika bra att köpa en till häst så slipper jag lägga en massa energi på att kolla annonser och filmer både i Belgien och Sverige.........men vad ska jag med en till?? I måndags red jag bägge hästarna och var tvärslut p...

Av Lotta Odström - 22 februari 2012 08:24

Då var det kört!! Eller det går inte att köra alls...inte på 6:an i alla fall. Hela vintern har jag ryckt vilt i växelspaken, vevat runt och ibland lyckars få in den sjätte växeln på hästbussen.....jag har även dubbeltrampat för att få i den tredje.....

Av Lotta Odström - 2 februari 2012 08:52

Varmt välkomna till träningshelg med Peter Eriksson i Bollnäs Ridsällskaps stora ridhus. Grupp indelning lördag 11 Feb: 14.45-16.00 Erika J, Cilla T(Dino), Emma R, Felicia L, Emmelie S 16.00-17.15 Mattias H, Erika P, Camilla L, Caroline S, Madd...

Av Lotta Odström - 1 februari 2012 08:43

Under helgen har vi varit på träning i Högbo med Räkan, Helena Persson hade kurs för Gävleborgs utvecklingsteam i vilket Josi ingår. Det har varit väldigt roligt och bra med banhoppningsträning nu när säsongen snart drar igång. Räkan hoppade en 130 r...

Av Lotta Odström - 7 december 2011 12:41

Vinter, idag  den 7 December snöar det för första gången i år. Kan man hoppas på en mera måttlig vinter i år, med lagoma snömängder och temperaturer som det går att vistas i......   Det har varit stenhårt i backen några dagar och det enda som fun...

Ovido - Quiz & Flashcards