Alla inlägg den 12 januari 2010

Av Lotta Odström - 12 januari 2010 07:49

Maria Gretzer igår......det var kul det! Orley var väl inte direkt lysande, mycket spänd och hopade lite brett bak...........tyckte allt var läskigt. Fin var han ju förstås, flätad man och blank. En skimmel var med som var trevlig och Cissis Navidad hoppar ju väl.........men ingen av dem var riktigt i världsklass igår. Orley hoppadde kanon i lördags på Micke träningen, avspänt och lätt.


I övrigt så var det väldigt nyttigt för tex Josi att lyssna och höra att även en sån som Maria kör samma grund "tjat" som morsan därhemma(detta i ponnygruppen) kontakt med yttertygeln, skänkeln alltid på hästen, mjuka händer, tydlig eftergift på hinder, stadig och följsam sits, RAK hals!!!


Det där sista ser man ju sällan, minns en ryttare här i Söderhamn som tränar dressyr för någon lokal förmåga och som sagt och slet i sin hästs hals -Den vill inte böja på halsen, klagades det............Varför ska den göra det frågade jag...Inget svar.......Jag ska säga att precis som så många andra älskar Josi sin innertygel..........men vi försöker i alla fall lära henne vikten av att ha hästen på yttertygeln........aldrig skulle vi väl lära ut något annat. Och om man tror att det finns några tricks som en sån som Maria Gretzer och andra storfräsare kan lära ut............då har man fel! Det är bara att "nöta" på.


Tyvär var ungefär halva ponnygruppen bedrövligt dålig.........och ändå hade alla ridit Msv A. Hur??? En hade sådan felaktig sits att det var pinsamt, hon använde bara innertygeln och hade inga ben på hästen. Det sög!!


Här hemma då........longerade Räkan i den djupa snön på ridbanan, allt för säkerheten(min egen). Hade dock fel, det var långt i från riskfritt!! Räkan klev på min häl i den djupa snön(hon kom alldeles för nära mig). Jag tror faktiskt att jag tuppade av några sekunder av smärtan, trodde foten lämnat resten av kroppen!!


Två besked nådde mig under dagen, ett mycket glädjande och ett som kan komma att ha förödande effekt.


Hade också ett givande samtal med advokaten, nu ska vi sätta fart(och innan jag nåddes av det förödande beskedet hade jag energin som krävs).


På Ryttarstugan brändes en del pengar tyvär.....Josi som snott min Kingsland dunjacka har nu dragit till skolan i min alldeles nya jacka från i går..........suck.



Ovido - Quiz & Flashcards