Alla inlägg under december 2009

Av Lotta Odström - 1 december 2009 18:37

Nu vill ju inte jag verka gnällig idag när det inte regnat och allt MEN då det frusit i backen gick det ju inte att rida på ridbanan. Räkan och andra behövde således gå på promenad..........och jag gled inte runt på en räkmacka precis, men jag höll på att göra en.......av Räkan!


Började redan på stallgången, ponnyerna bestämde sig plötsligt för att röra på sig efter att ha stått stilla i 4 veckor, Räkan blev spänd och sprang in i sin box när hon skulle tränsas, huvudet upp som en giraff, tålamod, tålamod fick på tränset och kom ut, ställde mig på pallen(den var dessutom hal av frost) men kunde inte kliva på hästen då denna sparng runt pallen. Tålamod, tålamod efter ca 10 minuter tog jag mig på........tog mig ut på vägen, Räkan ormade sig med den långa halsen, vi slingrade fram efter vägen, tills Räkan fick fnatt och vände. Tålamod, tålamod och efter en del fnattande tog vi oss framåt. Vi hamnade sedan i en sitation med en bil en cykel och en katt. Vi skrämde skiten ur samtliga! Och katten skrämde Räkan! Som a: Stegrade sig. b: Sprang baklänges. c: Försökte springa hem. d: Sparkade med ett ben, argt. e:Sparkade med bägge benen, mycket arg. f: Slog knut på sig själv, varpå jag fick den ormiga halsen i fejan och såg stjärnor(en av dem föll jag önskade att Räkan skulle dra åt helvete, vilket hon försökte göra sekunden efter. Med mig på).


Till slut fick jag henne i alla fall att gå fram och tillbaka på vår grusväg vid hagarna, hon fick vända flera gånger och gå åt "fel" håll, hon var då rätt sur, jag låtsades att hon var världens duktigaste....... Bubbel och Tinus sprang lite i sin hage för att liva upp tillvaron ytterligare. Tack för det!


Nu är det ju så att en häst som slår och håller på så där vill man ju framåt på!! Men Räkan Andersson, hon får ju bara skritta hon! I 2 veckor till!! Man kanske skulle ge henne någon drog? Eller ta en själv?


Red sedan Tinus, det hade blivit mörkt, skritttur, tråkigt, vände hemåt efter 20 minuter........nu fick Tinus ett spel! En bil fick stanna, tror det var Jessika Mårds, måste typ ringa och be om ursäkt, vi var 5 cm ifrån huven. Vi sprätte vidare, mystisk gubbe med lika mystisk hund som dessutom var lös på höger sida, Tinus ut i vägen igen, en till bil fick tvärstanna! Jag skäms idag över mina galna hästar. Tack alla hänsynsfulla bilister som jag stött på idag!


Jag red inte på Bubbel, det räckte...........Josi får gå ut och fodra sen, jag tar min hand från dessa galningar! När man inte ens kan lita på Tinus! Fast grejen är ju att för Tinus del borde tävlingsässongen börja istället för att sluta.......laddad! Själv är jag mer liksom urladdad, bra i alla fall att jag inte behöver fundera på om Räkan kommer att bli frisk, kan ju fundera isället på hur länge jag kommer att kunna behärska mig, tålamod, tålamod. Man får liksom nollställa sig.......har ju övat några år på Orley!


Nu ska jag dricka vin!

Av Lotta Odström - 1 december 2009 08:12

Red 3 hästar på ridbanan, det regnade mer och mer och när jag var klar med den sista var det dessutom svart. Josi och jag gick om varandra i grovingången, den fulaste platsen i huset........hon skulle ut och rida, jag skulle in efter en dag ute i regn!


Räkan fick börja sina små skrittpass, vet inte vad jag känner riktigt för allt är ju så osäkert med den. Och säg den som jublar vid utsikten att hasa fram i skritt, troligen i regn och kyla, i 2 veckor till!! Bubbel var bra och kommer definitivt inte att säljas till vilket pris som helst, tvärtom. Red även Helenas ponny, Helena sjuk kanske influensan?


Ny brevväxling med advokat och veterinär...........


Hann inte med någon städning......


I morgon vet Malin mer om sin häst, den har ju också reaktioner i kotorna, lika mycket som Räkan.........en annan ska vänta tills i alla fall fredag nästa vecka, sååååååååååå seeeeeeeeeeeeeeeegt! Och jag har lite lust att åka tillbaka till det mycket röriga stället i Tierp/Mälaren. Men åker man någon annanstans ska väl den veterinären göra SIN utredning osv........kan väl börja rida då lagom tills Söderhamn har 18 ridhus!


På tal om ridhus, snart kanske det finns 2! Och vi tävlar för Bollnäs! Hmmmmm.....Men SORF är the "motherklubb", utan tvekan. Hoppas att det blir av nu, med ridhuset och att det blir öppet för FRI ridning, det är ju det det behövs till.........ska gå på infomötet den 7 december.


Cia T och jag ska ta ett snack idag om kursen, måste även ringa hovslagarföreningen.....

Ovido - Quiz & Flashcards