Alla inlägg under december 2009

Av Lotta Odström - 11 december 2009 08:23

Nu blir det fredagsrys...........hoppas inte föräldrarna dör!


Mja........vi ska väl inte dö..........men återbesök med Räkan/Kräkan. Mycket oviss utgång.


Lars o Jenny här borta vid slutet av "The Holy Road" har fått ett barn, en flicka. En till som så småningom ska rida på vägen! MHOWHAHAHA!


Dagens dikt: När jag dundrat fram i sken, tar jag sen en Voltaren!


Med risk för att låta som den där fjolliga vad hon nu hette i Idol, som hade skoteroverall på sig och hade Kicki Danielsson som Gud, så säger jag: KOM IGEN NU HELA SVERIGE SÅ HÅLLER VI TUMMARNA FÖR RÄKAN.


Jag märker att jag svamlar, det är nerverna............

Av Lotta Odström - 10 december 2009 16:47

Gårdagens hoppträning: Först en jäkla massa studs på böjt spår, sedan linje räcke, oxer (fyrkant), räcke.......avstånd 14,5 m....framåt på 3! Kul, jag gillar när alternativet är ett mindre hellre än ett mer. Sista gången hoppade Bubbel upp så högt bak att Josi nästan åkte ut mellan öronen. Ögonen lyste på Josi- Kan jag få hoppa en gång till? Men det fick hon inte........om du hade haft en gammal läromästare hade du fått göra det igen, menade Gabi, inte med en unghäst.


Longerade Räkan, stirrade på bakbenen tills ögonen blev fyrkantiga, släpar hon höger bak? Halt? Ohalt ???????????? Longerade sedan Tinus, stirrade på hennes ben, hon travade som en trasig symaskin och fick Räkan att framstå som ett under av rörlighet.......men Tinus gångart är galopp......och hon ska ridas, inte springa runt på lina. Men tänkte att hon kunde bralla runt lite utan att min slitna kropp skulle drabbas..........Bubbel fick stå över idag, men hon måste banta(igen), rumpan har blivit enorm. Eller också håller hon på och växer igen.


Ska nu åka till tippen och sedan tanka bussen........återbesök för Räkan imorgon.


SUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUCKAAAAAAAAAAAAAAAAR

Av Lotta Odström - 9 december 2009 17:35

Dagens städning......hängt upp en ren handuk i badrummet


Dagens ridning.....hasat fram på Räkan, skenat runt på Tinus, som är stollig som få. Ställde mig upp i lätt sits och red så fort jag vågade(med tanke på Tinus sköra ben och min ålder/halv-invalida kropp). Medans jag dundrade fram och försökte parera rycken där framme när Tinus kastade sig på bettet och axlarna fick jordens ryck.........så tänkte jag : En Voltaren, två Voltaren, tre Voltaren........När jag flängt runt i ca 10 minuter, gick det att rida någorlunda normalt, men fick henne inta att slappna av helt..........Tvättade sedan Bubbel åt Josi, och sedan var det dags för ett litet dopp för egen del. Plaskeliplask.


Dagens allt det andra......blev det inget av med........


Dagens lunch: Jag åt en soppa som jag hittat dagen innan i frysen, det var väldigt mycket ähum "fart" i den soppan(dagens skit!) och hade Räkan sprallat så hade jag liksom troligen skitit på mig, för att säga det utan krusiduller.........Detta talade jag även om för Sofia Fröjd(17 år som kommer och rider på Dogge och är kompis till Josi) bara för att jag visste att hon skulle få ett fnissanfall och det tycker jag är så himla kul att vara med om...........det är roligt när tonåringar fnissar, de är alldeles för ofta så väldigt strama.(dagens asgarv)


Min egen tonåring är arg på en lärare som bara givit henne VG istället för MVG på något prov...........det är så långt ifrån min egen gymnasievärld som man bara kan komma........(dagens sura)


Ska nu åka på dagens hoppträning, hemma igen 21.00..........dagens sova är då det enda som återstår.....

Av Lotta Odström - 9 december 2009 08:01

Idag har jag lyckats jag kliva upp före 7!! Äntligen!! Så borde, förutom att rida Tinus och Räkan, mocka, springa ut och in i hagar och stall(med och utan hovdjur), skjutsa Bubbel och Josi till Bollnäs även hinna städa, stryka,tvätta, ringa advokaten, skriva redogörelse till Länsförsäkringar om en miss av en numera dessvärre bortgången hovslagare(ansvarsförsäkring hovslagarföreningen), bestämma leverantör för Glucosamin(troligen blir det Emin, de har mycket intressanta grejer), ringa foderleverantören och gnälla till mig sponsorpengar till ridhusbygget, ordna min bokföring..............sova middag, vilken dröm zzzzzzzzzzzzz (trött av tanken på allt som ska hända idag).


Ska laga mat också, är det verkligen min tur igen? Sist jag gjorde nåt i köket påpekade Luc att brysselkålen inte var riktigt klara-Men jag har kompenserat genom att göra potatisen jättefärdig, sa jag.Kolla själv, nästan potatismos! Varför kan inte alla äta filmjölk dygnet runt? Som jag?

Av Lotta Odström - 8 december 2009 18:50

Igår var det veckans bantningspass, för mig och Pampeponny, jag gick nog ner 1 kg och han 10:-)..........fast jag tyckte mig ana lite arbetsglädje hos ponnyn, blir klart bättre och bättre i samma takt som kilona rasar av. Sedan var det dags för sjöodjuret Räkan att hasa fram i skritt samt något travaktigt på långsidorna....Var sedan inne hos mamma en sväng, kollade kusinen som skadat ett revben, men som ändå såg ut som en fotomodell i håret. Gick sedan på ridhusmöte, lämnade bilen hos mamma då jag förväntat mig fullt hus.............lurad!! Måsste säga att de är jätteduktiga, våra "ridhusbyggare". Låg hela natten och funderade på ideér runt det nya bygget och kom på en del bra grejer,men har inte orkat ta det vidare.


Nisse och Martina kom och tränade idag, det var ett tag sedan nu men det gick hur bra som helst för dem! Julklappshoppning nästa!! Longerade sedan Räkan, som idag visade MYCKET temprament, stegrade sig i boxen, rymde vid tränsning, rullade med ögonen.......suck. Ville se hur hon rörde sig, tycker hon var spänstigare men i höger varv tyckte jag att höger bak inte "kom" från backen riktigt. Kom från backen gjorde dock Sjöjungrun Räkan med slingriga delfinliknande hopp. Det är definitivt något maritimt över den här! När jag var på väg in med Räkan ringde Tommy (typ häst kotknackare) och 20 minuter senare körde han upp på gården, det var förstås Räkan som var offret, hon var rätt så upprörd men Tommy tyckte att hon blivit mycket finare i kroppen(har ju inte gjort ett skit men ätit mängder av lusern). Han hittade inget på henne bak.........lite spänd fram......sedan bad jag honom böja kotorna där vi haft de hemska reaktionerna........sprang på stall gången, Räkan protesterade ganska rejält men hade inte lika illa reaktioner, det värmde ur ganska snabbt(min stallgång är kort ändå kom vi iväg mycket bättre än senast på kliniken) -Jag böjde rejält, menade Tommy.


Josi och jag red sedan de andra knäppskallarna i mörker på ridbanan med varsin lampa på skallen. Josi skrattde hela tiden, för Bubbel var vild! Det var Tinus också, men en annan kunde hålla sig för skratt. Måste rida Tinus ordentligt, i dagsljus i morgon............


Jag har inte hunnit gå på stigen som leder fram till strykbrädan.......



Av Lotta Odström - 6 december 2009 16:22

Kom hem från Högbo efter 2 dagars träning. Det har gått jättebra, Tinus var mycket laddad även dag 2. Har precis kommit in, Josi och jag red Bubbel och Räkan när vi kom hem. Nu har Josi dragit till en kompis som fyller år och min helg ska börja/sluta.............


Är helt mörbultad i kroppen, undrar varför? Kanske också borde tagit en slurk "Ribes plus", gav det till Tinus så att hon inte skulle bli stram i musklerna och hon var då obesvärad. Kanske mitt onda beror på J Fruncks soffa, i vilken jag tillbringat natten? Vi åt massor av vitlök och drack vin, jag vaknade ändå mitt i natten och kastade mig på toalettdörren med tandborsten i högsta hugg! Det kändes som en ökenråtta bott i munnen! Urk!!


Josi sov med de andra tjejerna vid ridhuset.........och var uppe sent, att de bara orkar....


Luc har skött hästarna här hemma och har slitit fram trägolven uppe. Såg att han lagt papper där vi ska gå, det såg ut som stigar. En av dem ledde fram till min strykbräda, undrar varför?


Imorgon ska jag ta mig in till stan, hemska tanke. Men ska bla gå på  SHKs ridhusmöte. Nu närmast, bad, soffa, säng. På tal om säng, så menar Luc att han sovit utmärkt. Jag påstås snarka när jag ligger på rygg. Men jag kan faktiskt inte sova på sidan, säkert inte på min "kroniska" högersida. ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ



Av Lotta Odström - 4 december 2009 16:33

Eskorterad av Tinus och Pampe fick då Räkan idag gå på tur utomhus. Skam den som ger sig! Lätt sagt av mig då det förstås var Josi som fick ta det vilda skaldjuret.....Vi hasade fram i invalid tempo och kom hem utan annat än små hopp åt sidan och dessa stog Tinus för.


Imorgon ska vi åka till Cia och träna 2 dar, vi tar förutom Tinus med oss delar av Fruckligan.


Nu har det blivit för mörkt för att städa igen, attans...........

Av Lotta Odström - 4 december 2009 08:10

Eftersom jag redan lider av följande kroniska åkommor, Patienten-finger, mock-arm och Orley-axel(allt dessvärre på högersidan), och inte vill ha några nya bestämde jag mig efter vansinnesturerna i tisdags att börja köra in hästarna till ridhuset. I onsdags körde jag då först in Räkan, som fortfarande var lite galen, åkte hem och bytte till Tinus, hon var fantastisk, åkte hem igen, hann gå in 40 minuter och sedan skulle Bubbel och Josi skjutsas till Bollnäs........


Bubbel hoppade jättejätte fint!! Och Josi fick beröm av någon där som sett henne rida från början. Josi teg inte en sekund på hemvägen.......


Bubbel kommer inte att säljas nu, jag vill nog ha henne kvar ett tag till och se hur hon utvecklas. Vi ska ju ändå bygga 2 boxar till..............MEN HUR SKA MAN HA RÅD??????


Igår körde jag in Räkan, som höll sig på mattan, men som faktisk blev andfådd bara av att skritta? Jag drev visserligen de där bakbenen men ändå? Tinus skulle sedan på hoppträning med Josi, hon hade lite problem med att ställa om mellan de 2 mycket olika hästarna, upplevde Tinus som mycket hetsig och det blev väl mycket hand i början.......måste ändå säga att hon höjt sin lägsta nivå och att det blir mer rätt än fel. Men Tinus är ju min och jag stirrade argt på ungen, fast bara ibland........


Vad har hänt mer........fått ett intyg från Mälarkliniken där det konstateras att Räkan var halt på alla fyra benen och detta endast kort efter köpet, intyget bevisar också att säljarens påstående i kontraktet, att hästen frisförklarats den 11 sept 2009, är osant. Nya samtal med advokaten, stenkul att ödsla energi på detta......


Gödselvulkanen har frusit, i knöglar, vilket gör den lika kul att klättra upp på som Himalya.........


Idag slutar Josi tidigt och vi bör hinna få ut hästarna utan att behöva köra till ridhuset. Tinus behöver skritta idag, blir ju 2 lite tuffare dagar nu. Tur vi har Bubbel, som ju kan gå in och lätta upp för henne. Bubbel rider jag inte riktigt varje dag, vill hålla motivationen högt där..........sedan får hon vila lite runt jul.


Såg en häst i onsdags som jag sett förr hos en mycket välkänd hästmänniska. Jag gillade stammen,det var bla samma möderne som Darco och fin fransk pappa men hästmänniskan avrådde-Det är absolut ingen juniorhäst! Så dyker den upp i Bollnäs, med en pluttliten tjej på ryggen, som visserligen tävlat mycket ponny.........men ändå! Och det ska jag säga, att tjejen satt vid ett tillfälle nästan som ett frimärke. I ridhusväggen. Lyckades hålla sig kvar, men det såg otäckt ut. Hoppas de löser det, tjejen som red var i alla fall väldigt orädd......


Måste ringa en del samtal nu advokat, hovslagarförening, leverantörer...........suck.

Ovido - Quiz & Flashcards