Alla inlägg den 10 juni 2010

Av Lotta Odström - 10 juni 2010 23:07

Är alldeles för trött igentligen men ok....


Klev upp strax efter 5 och åkte till Gävle, hämtade Orley och Alex och åkte till Runstensgård. Genom Stockholm. Fyrfiligt. I morgon trafiken! Yeahh!


Efter visst irrande i typ Västerhaninge kom vi rätt. Vilket ställe! Vi parkerade på terränbanan, jag påpekade för Orley när han klev ut att det finns faktisk hästar som hoppar de här "sakerna". Det är ju deras problem om de är dumma i huvudet, menade Orley.


Orley var annars mycket avspänd i dag, han såg liksom "mäktig" ut, inte lite och yr och springig........han hoppade jättefint i bägge klasserna och var placerad i båda fast han hängde länge i luften idag och hoppade väldigt stort och runt på allt.


Jättefina tävlingar och kul gubbar att titta på som Svante och Saint Amour, SM vinnaren(har hjärnsläpp och vet inte vad den heter men den e Cardento). Malin Baryard hade en härlig unghäst med, den var felfri i 130 men rev ett i 120, ganska grovt. Hade varit bra för Josi att se att proffsen inte heller alltid har det perfekta läget(Josi är nu inne i fasen-Jag kunde faktiskt inte rida för jag låg inte helt rätt)....suck...


Tror ni jag är lite sur för att jag glömde kameran hemma.......Orley som var så speciellt fin idag.


Det fanns en del från Fjollträsk förstås på plats, somliga red ungefär som de som rider lokal här hemma men i betydligt mer avancerad/dyrare utrustning. Men de flesta red trevligt.


Om man bor i Stockholm och har hästen på Runsten kan man knappast hinna med ngt jobb eller så funderade vi...........fast en del behöver nog ..ähum..inte jobba?


Ringde hem och kollade läget, har inte sett någon av stona idag, Josi har skött dem. Hon lät som Kalle Anka i telefonen vilket fick mig att undra om hon kanse var full(man vet ju inte, det är fulla studenter överallt och de kanske delar med sig). Men det var falskt alarm och det var ju tur kl 14.30 på en vanlig torsdag!


Vargtass har föresten dött! Blev saxmördad i går.Enda sörjande-en hårsnodd! Enda minnet-gråa hår. Ja inte sträcker jag mig så långt att jag börjar färga!! Nån måtta får det väl vara. Jag fick ett stämpelkort hos frissan-Gäller det i 20 år frågade jag, annars är det nog ingen mening.


Tina hoppade i går i Bollnäs och var stark och på och kaxig och kvick från backen.

Räkan hoppade i tisdags, det var inget vidare och jag skrev ett inlägg om det som jag fick ta bort..........fast jag tror Malin och Bella hann läsa.........Josi var rätt så arg och jag var argare. Mwohaha! Hit med min Tomahawk och totempåle. Jag måste ha någons skalp!! Ugh!!


Tyvär så känner jag att mitt temprament närmar sig den nivå det var på när jag var så där 15 år! Skrämmande!! Speciellt som Josi hunnit bli 18! Och Luc fortfarande är 45. Ni som kände mig när jag var tonåring har väl redan stängt av datan nu och stuckit och gömt er, eller hur?


Jag har kommit på en sak, om man inte är i min ålder så kanske man inte vet vem Vargtass var?  Jo, det var en gång en tid i Sverige då det fanns 2 kanaler på TV, Tv 1 och TV 2. När det började något nytt på den ena kanalen blinkade det en liten trekant i ena hörnet. Då fick man resa sig från soffan och trycka in en knapp för att byta kanal. Man tittade på adventskalendern, Drutten o Gena, John Blund, Barba Pappa(det var tecknat!), Beppes Godnattstund osv........sedan alla deckare på fredagskväll, Canon(tjockis med klubba) Baretta(lite smalare med pappegoja) Mc Cloud(lång med häst, han var bäst förstås) samyt Ellery Queen, det var lite speciellt eftersom man alltid visste i förväg vem som var mördaren. Jaja. Typ en gång om året var det hästhoppning med Anders Gernardt......Jaja men Vargtass nu då. Jo en fantastisk serie började som hette "How the west was once". Med indianer och cowboysare. Nästan alla cowboysar var lömska och oärliga och alla indianer snarstuckna(och lättlurade och lite fulla). En del indianer hade bytt sida och jobbade åt "försvaret".


Anyway,  Familjen Macchans öden följdes i denna serie, mamman o pappan försvann ganska omgående, kvar blev en faster/moster som tog hand om 4 barn, en av dem Luc, var en snyggunge men alltid på flykt för han hade stulit en häst och desserterat. Honom drömde man om och till slut fick ju jag en egen Luc! En annan brorsa bodde hemma men var mesig, han hade 2 systrar som också bodde hemma, en ville gifta sig med allt och alla men lyckades visst aldrig......Jaja i alla fall var det en till snyggunge med, Vargtass, indianen med långt hår och förfadern till min frisyr!! I verkliga livet var Vargtass bög vilket upptäcktes när han försökte ........en bandmedlem när han turnerade i Sverige där alla vi flickor små drömde om Vargtass eller Luc Macchan. I alla fall gjorde jag det.......Det fanns också en Zeb Macchan! Med rätt att döda! Han var indianernas vän! Och han räddade Luc Macchan flera gånger också då denne trots sin godhet alltid hamnade i trubbel. Han var lång och hjulbent och hade läderkläder och man ville bli typ adopterad av honom. Min bästa serie när jag var liten!! Dallas och Dynastin kunde ta sig i brasan!


Min Red Bull har slutat verka...........jag vet knappt vad jag har skrivit! Orkar inte kolla efter stavfel .........somnar nu zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Ovido - Quiz & Flashcards