Alla inlägg under april 2010

Av Lotta Odström - 16 april 2010 18:58

Sedan i torsdags pågår Gävles nationella.........jag åker fram och tillbaka och fram och tillbaka och fram och tillbaka...........


Dagarna innan trimmade jag lite på Bubbel som var mycket duktig, stor skillnad på galoppen åt höger. Tack Annelie Engren för hjälpen. Red Räkan och satte lite mer tryck, hon gjorde sitt andra rena byte under vår tid utan bom, det finns hopp! Josi har tränat i onsdags för Gabi på Bubbel som var lite väl fartig(jag satte kanske lite för mycket fart dagen innan?) Ridhuset i Bollnäs är ju utbyggt men den yta som de tränade på kändes liten..............tur att det bara var 4 ryttare.


Josi har ridit 110 och 120 på Räkan med 8 och 10 fel, låter kanske mycket men var bra rundor. Josi måste lära sig göra lite "tryck" på sina djur och i 120 klassen fick hon verkligen "rida för´t" och så är det ju liksom, man måste agera. Hade inte tänkt åka imorgon men vi bestämde att Josi skulle rida en runda till i 120.


Sto patrullen här hemma hade rullat sig för första gången sedan december! I bajs, lera och smältvatten! Bubbel såg jätteförtjust ut! De ser fortfarande ut som grisar för ingen har ids borsta nämvärt på dem. På tal om gris och smuts så dammsög jag en gång den här veckan, fast jag har glömt vilken dag? På tal om andra djur än hästar så fick Josi en liten hundvalp i famnen i går. Tjat följde! Om att vilja ha en hund! Tack för den Daniel Y-S! Jag ska ta med guldhamstrar och siberiska dansmöss och trycka upp i armarna på din dotter nästa gång jag ser henne! Och en get eller så!


På tal om döttrar så ska min hämtas i stan mitt i natten, jag dricker mitt vin nu och hoppas att det ångat ut tills kl 03.00 (då jag tyvär måste ut och åka bil, skit kul, just vad man drömmer om).............den mängd Josi har tänkt trycka i sig kommer att ånga ur till torsdagkväll!  Nästa vecka! Undrar om det blir kul med en bakis tonåring på häsrtyggen? En gång i Belgein när jag fyllde år blev jag bjuden på lunch, satt på "fina restaurangen" i mina ridbyxor (fast man var aldrig smutsig i stallet i Belgien eftersom andra gjorde sånt man blir smutsig av). I alla fall så skulle vi hoppa på eftermiddagen och jag var full och satte på magplattan ut mellan Orleys framben! Ha! Kanske bäst att jag håller koll på Josis utrustning imorgon.


Nu kom Josi ner, hon verkar ha glömt kjolen? Eller byxorna? Så där gick jag aldrig klädd! Och högklackat! Bryta benen och inte kunna rida! Nu gick Josi upp och hämtade det glömda plagget........


Idag åkte jag ner för att kolla på Orley, han var fortfarande hemma i Forsby, det var bara han och jag där en stund, det var lite mysigt. Fina Orley..........Han hade 2 ner i 140 klassen, små fel, såg bra ut. Jag hann se Evve B från Bollnäs som red en jättetrevlig felfri runda. Vet inte hur de gått för andra kända och okända idag, jag var där kanske 40 min.........Jag skjutsade hem min Orley till Forsby, tog ut hans flätor och hade på kyl liniment, satte honom i hans utebox, med översta dörren öppen så han kan titta ut...........eftersom det bara var han och jag kändes det lite extra i hjärttrakten när jag åkte hem.........jag antar att det är lite grand som när ens barn flyttar hemifrån......snyft. Och ni som tycker jag är galen har rätt! Och det är ju Orley också lite grand, galen alltså. Men samtidigt en stoooooooooooor personlighet och en livsnjutare! Och jag har faktiskt haft honom i 8 år snart. Jag får titt som tätt frågor om hans framtid och vad jag tänker och vad han ska göra......ska jag kanske sälja? Ska Josi rida? Varför har jag honom inte hemma osv........Fy faen vad skönt att han bara är min och att jag får bestämma själv!


Hade hoppats få ett snack med Leif Hall om han nu kan komma nästa helg men ville inte störa.......Det blir i alla fall träning för Helena Persson 1-2 maj.....i Gävle förstås, lagomt långt borta.........det är Maja träning hos Jessika också nästa helg, hade varit kul att vara med..........trodde aldrig att Leif skule kunna komma! Och jag vet forfarande inte säkert? Kanske svar i morgon?




Av Lotta Odström - 13 april 2010 08:42

Vi tog i söndags med oss Räkan till Uppsala, jag var sjukt trött, på lördagen bar Josi och jag in en traktorvagn hö och jag klev upp jättetidigt för nu var det Lucs tur att drabbas av "Lottapesten", vilket innebar att jag släppte ut hästar och mockade innan vi stack till Uppsala........


I Uppsala fick Josi till sin första dubbelnolla med Räkan, det var 20 placeringar och hon kom 10:a! Sedan fick vi inte till det alls! Den allmäna meningen var att Josi i 110 ridit väl långsamt, i alla fall i början. Inför nästa klass var det typ hjärntvätt om stora galoppsprång och att rida framåt. Och visst red hon framåt men utan att hålla i någonstans och lite lagomt framåt lutad med glapp i tygeln..........Räkan pep förbi det andra hindret, Josi red på igen på precis samma sätt fast med korsgalopp och om möjligt med ännu mer fart..........Räkan dundrade förbi och där slutade dagens tävlingar för vår del..........rätt snopet. Josi hoppade sedan ett språng på framhoppningen. På tal om framhoppningen så ska man väl vara glad att man har unge och häst i behåll..............många var som galna och Josi fick skrika åt folk flera gånger, de red framför hindrena, bakom hindrena, på varandra, in i varandra....Räkan var lagomt road! Om jag inte ojat så mycket över tempot hade ungen förmodligen ridit en bättre runda också. På torsdag är det dags igen i Gävle samma klasser, samma fasor............


Josi säger sig förstå vad som gick fel och igår när vi skrittade ut tränade vi rätt friskt på det här med anspänning...........Även Tinus fick skritta 20 minuter igår, hon gick från gården men man fick hålla i sig. Fattar igentligen inte vad det var för vits med att skritta den, hon skenade runt i sin hage och trotsade tyngdlagen igår.....men vi gör ju som veterinären säger åt oss. Han kommer tillbaka på måndag och jag förväntar mig faktiskt inte annat än att hon ska kunna tävla igen i Högbo.


Jag bar in en pall lusern igår....750 kg!!


Fint väder och sol avslöjar inte bara hundbajs ute utan dessutom att man inte hunnit städa inne sedan förra våren.........och inte hinner jag i dag heller. Tricket kan vara att hålla sig utomhus tills det blir sådär lite skumt vid kl 20.00, då syns inte skiten lika väl och det är ändå för sent att göra något åt det.


Idag är en lite speciell dag fasst jag har inte brytt mig på de sista 20 åren........men lös rebusen och gissa:


                                       Åren går men frisyren består!

                                                  
eller,

                                       Finn (40) fem fel!


Jag skulle vilja få en mycket tålig blomma att ha i köksfönstret så att jag kan kasta mina torkade påskliljor.

Av Lotta Odström - 9 april 2010 12:21

Lite friskare blev även jag till slut även om det tog väldigt lång tid eftersom jag varvade "ligga för döden" med att köra hästar till SORF, Fagersta och Nytorp. I Fagersta fattade Josi plötsligt det här med bed A:0, hon var 4 sekunder snabbare än segraren men tyvär med ett ner..........MORR!! Hon borde fått vinna för det var en super runda. Det tyckte även en landslagsryttare som satt i publiken! Nästa klass var det slut med det roliga, Tinus la en en tvärnit på första hindret och rev sedan 2 och var spänd och konstig.........behövde inte fundera så mycket, antog att det var knäna igen..........ringde ut veterinären.......behandlad i frambenen!


Bubbel har både hoppat och inte på träning i Nytorp, Räkan har hoppat allt Josi styrt på hur som helst och sett lika nöjd ut för det. Hon ska tävla Uppsala söndag och sedan torsdag i Gävle. Tinus ska nog kunna gå en klass i Högbo och sedan torsdagen i Falun, Räkan får gå Älvkarleby. Bubbel ska hoppa i Högbo med Alex. Hur ska man hinnna/orka/ha råd med allt detta??


Josi fick sina fiskar varma i Nytorp av Gabi och man kan bara hoppas att hon lärde sig nåt av det!!


På tal om Älvkarleby, där går första omgången av div 1. Bollnäs har lag med, lagledaren är en långhårig typ från Söderhamn..........ähum.


Grått ute om någon missat att titta ut och fortfarande 1/2 meter snö på ridbanan innebär många fler resor med hästar. Josi har städat inne i bussen och av Malin P har jag fått låna mera ljudböcker, så jag är rätt nöjd i min buss (om jag lyckats blunda för bensinkostnaderna vill säga).

Av Lotta Odström - 4 april 2010 21:46

Är så sjuk så jag grinar, vad är det för fel...........det tog tre timmar att mocka en box idag, sedan sov jag för att orka skjutsa Josi + 2 djur i tur o ordning till SORF, där jag hade sjukt dålig träning med Josi, ingen av hästarna gick nåt vidare......Orley rev det sista hindret i 135 idag, hade inte ens känt att han var i..........


Enda positiva som hänt idag- hittat en nästan full ask alvedon forte!


Och imorgon ska vi på tävling.......Fagersta. Man jublar!

Av Lotta Odström - 3 april 2010 18:47

Orley kom 2:a i 140 i kväll, det var en A:0 och han ledde nästan hela klassen och då hade Alex ändå inte satsat på att vinna utan ville bara rida en bra runda :-) me very happy but also very sick...........låg hela dagen igår. Alla hästar har vilat idag utom Bubbel som hoppade en 100 påskäggshoppning inne på SORF, hon hade ett fel i början av klassen(Josis fel) men blev bättre och bättre så det kändes ju skönt.


Orley gick 130 idag också men var tokpigg och bockade bus så det blev en volt med tidsfel...........det var därför vi efteranmälde till 140 klassen.


Jag är som sagt sjuk, orkar inte skriva mer. Hörs. Glad Påsk!

Av Lotta Odström - 2 april 2010 09:14

Josi är friskare, jag är sjukare...........kom in 23.00 igår. ÅKte in och red  Bubbel som var jätteduktig. Skjutsade sedan in Josi och Tinus till Cias hoppträning. När Josi fick kritik hostade hon och var liksom sjukare, på slutet när de fick hoppa lite högre var hon som botad...........ja anyway, jag åkte hem emellan för att hämta Räkan som också skulle träna, ledde in henne och väntade på att Josi och Tinus skulle bli klara. När Tinus fattade att Räkan hade anlänt på arenan utbröt viss tumult!! Jag tog Tinus med till bussen, tänkte lämna henne på den och köra hem dem tillsammans.....bad idea! Tinus var jättearg och helvild, hon tänkte inte åka i någon djävla buss nu när Räkan hade kommit och allt...........så Tinus rymde! Prejade mig så jag satt som ett frimärke i väggen, hoppade ur bussen och galopperade tillbaka till ridhuset för att hämta Räkan. Galna sto!!!!!!! Tur att ingen kom i vägen för hennes framfart, hon var liksom inte att leka med. Jag blev faktiskt inte speciellt orolig när hon stack för jag förstod vart hon skulle ta vägen. En annan häst var också lös men jag hade fullt upp med min egen som jag släpade ombord och körde hem snabbt innan något mer hände. Tillbaka på SORF hoppade Räkan klart och sedan skulle hon köras hem, vilket gick utan problem. Vi brukar inte vara med på den sista träningen för Cia men nu var det en som inte kunde rida och det blev ju igen Gabí träning den här veckan............men jag gör inte om det i första taget!


Våran kompis Em Karlsson va med på träningen, det var roligt att träffa dem. Martina Wåågh var outstanding på att rida snäva svängar, Söderhamns snällaste häst var snäll, Josi var skitsur för att hon inte fick hoppa 150 !!!!! Det var den träningen det.


Tävlingarna i Umeå pågår, det är sol ute och jag ska tvätta bussen. Men jag har ont överallt i hela kroppen och jag fryser fast jag är kokhet. Hoppas Josi är tillräckligt frisk för att ta alla på en skrittpromenad i solen. Jag vill slippa idag.

Ovido - Quiz & Flashcards