Direktlänk till inlägg 26 april 2010

Räkan, Bubbel o Jag

Av Lotta Odström - 26 april 2010 19:15

Fick ridsällskap idag då Bella kom med Blixt, det var trevligt med lite folk o fä på ridbanan. Malin o Jenny var också med och 2 bäbisar. Jag valde att rida Räkan/Kräkan eftersom det fanns folk som kunde sopa upp resterna av mig i fall Räkan.....ähum..........skulle råka tappa mig. Det gjorde hon nu inte, men tanken fanns där och ett försök gjordes.  Jag red på en stor volt runt runt runt samtidigt som jag studsade upp o ner o upp o ner o upp o ner. Det var ganska obekvämt. Räkan paddlar brett med bakbenen och viftar med frambenen och studsar på mitten. Man kan lösa det hela på nolltid-man ger lite tygel och rider framåt så blir Räkhästen nöjd. Fast inte jag, för så fort jag lättar upp ger hon sig i väg ..........och blir lång! Bakbenen har man i Haparanda. Det är precis vad hästen vill för har man bakbenen i norra Norrland går det ju inte att använda dem. Listiga Räkan då!!


I lördags träffade vi på någon som känt Räkan förr. -När den inte får som den vill och det blir lite jobbigt så stegrar den sig. Då får du inte bli rädd! Inte rädd. Inte rädd alls! (jag anade av detta att någon minst sagt skitit på sig av skräck i Räkans tidigare liv)- Nej jag är inte rädd sa Josi och tränsade Räkan. -Och när du rider ut på ställen där hon krånglat ska du bara galoppera. Galoppera, galoppera, galoppera.(jag anade av detta att Räkan inte gått där dom sagt åt henne att gå precis). Jodå Josi skulle galoppera, sa hon.  Suck! Något mer jag bör veta? Har börjat fundera på hur det ska gå för den på sommaren med insekter? Det lär ju kanppast gå att sätta på den en flughuva? Den har dock blivit fogligare och när Josi håller på med den får hon nästan tom borsta öronen. Ska åka med den till Gävle och göra tänder och medans den är sövd ska jag: Klippa tofsarna i öronen. Ta bort alla fula kastanjer och sporrar som sticker ut. Ansa skägget. Klippa manen kort, även bakom öronen.


Jag red Bubbel också, Josi skulle skriva någon rapport. När jag skänlat hårt, dragit i mina tyglar(spec den högra) var Bubbel mycket trevlig och jag slutade när hon kunde ligga kvar på korta(galopp) utan att jag behövde göra mer än räta upp mig lite.


Tinus ska skos imorgon och ska sedan ridas i gång, hon har blivit lite rund om magen. Synd att hon inte kan gå Helena Persson träningen. Vem av de andra ska man ta? En varje dag? Lite dumt kanske? Undrar om Räkan orkar 2 dar? Tänk om hon blir så obstinat att Josi hamnar i kläm? Eller under?  Med Räkan ovanpå!!Gud!! Jag måste konsumera lite alkohol, jag har tyvär inget annat. Om det händer Josi nåt vet jag inte vad jag gör!! Vilka hemska tankar!! Jag måste sluta!! Dessa hästar, jag blir galen. Ghaaaaaaaaaaa!!!

 
 
Ingen bild

Ann

26 april 2010 20:01

hon heter i alla fall räkan igen. ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Odström - 7 mars 2012 08:22

 I bland känner jag att det vore lika bra att köpa en till häst så slipper jag lägga en massa energi på att kolla annonser och filmer både i Belgien och Sverige.........men vad ska jag med en till?? I måndags red jag bägge hästarna och var tvärslut p...

Av Lotta Odström - 22 februari 2012 08:24

Då var det kört!! Eller det går inte att köra alls...inte på 6:an i alla fall. Hela vintern har jag ryckt vilt i växelspaken, vevat runt och ibland lyckars få in den sjätte växeln på hästbussen.....jag har även dubbeltrampat för att få i den tredje.....

Av Lotta Odström - 2 februari 2012 08:52

Varmt välkomna till träningshelg med Peter Eriksson i Bollnäs Ridsällskaps stora ridhus. Grupp indelning lördag 11 Feb: 14.45-16.00 Erika J, Cilla T(Dino), Emma R, Felicia L, Emmelie S 16.00-17.15 Mattias H, Erika P, Camilla L, Caroline S, Madd...

Av Lotta Odström - 1 februari 2012 08:43

Under helgen har vi varit på träning i Högbo med Räkan, Helena Persson hade kurs för Gävleborgs utvecklingsteam i vilket Josi ingår. Det har varit väldigt roligt och bra med banhoppningsträning nu när säsongen snart drar igång. Räkan hoppade en 130 r...

Av Lotta Odström - 7 december 2011 12:41

Vinter, idag  den 7 December snöar det för första gången i år. Kan man hoppas på en mera måttlig vinter i år, med lagoma snömängder och temperaturer som det går att vistas i......   Det har varit stenhårt i backen några dagar och det enda som fun...

Ovido - Quiz & Flashcards