Direktlänk till inlägg 20 april 2010

The revenge of Räkan/ Amöban

Av Lotta Odström - 20 april 2010 21:10

 Räkan rymde idag. Med sin lila ryttarinna fortfarande på ryggen!


Eftersom Josi inte red igår bestämde jag mig för att kolla så att känslan av att hålla hästen "i ramen" samt kontrollera bogarna och inte tappa bakbenet fortfarande satt där. Vi tog fram Amöban/Räkan för en kort runda på ridbanan. Josi fick rida med mkt anspänning, övergångar, halvhalter, ökningar, trava upphöjda bommar, galoppera bommar på backen m.m Vid ett tillfälle red hon längs spåret i galopp lite framåt, skaldjuret tittar till på lite snö, Josi tippar framåt, bara en sekund och tappar bogarna.......hästen dyker snabbt som ögat undan i sin vänstra bog ock kastar sig ut från ridbanan. Josi blev förstås ilsk och ville vända till baka. Räkan ställer sig RAKT UPP!! Och kastar sig framåt. Josi försöker svänga runt och samtidigt parera den ormiga långa halsen. Räkan utför den högre skolan av luftsprång " a kick in the sky". Sedan ömsom stegrar hon sig, ömsom kastar sig, ömsom sparkar sig upp för backen till stallet. 2 ggr blir Josi rejält knockad i skallen av Räkans huvud........


Hur roligt tror ni att det här var att beskåda? Jag försökte att lugnt beakta spektaklet samtidigt som jag själv gick samma väg som Räkan nyss flängt iväg.  Med min unge på! Jag gratulerade mig själv- Jag äger ytterligare en galning! Men när jag kom halvägs blev jag så gott som omkull riden. Där kom Josi i rask trav nerför backen, ettrig och arg sparkade hon ner Räkan på ridbanan igen! Hallelulja! Heja Josi ropade jag och tackade gud för att hon fixat det själv( så att en annan slapp kliva upp)....eh...jag tror föresten inte på Gud.  En gång till försökte Räkan spela Allan men hon kom inte långt.


Det här var en sån gång där Josi klarade långt mer än hon är mogen för.......lille barn.....


Räkan är urtjsig när hon går som hon ska. I morgon blir det något soft och mysigt för Räkans del...........hon har jobbat häcken av sig i 3 dar nu, det räcker.


Det är alldeles uppenbart att Räkan har haft ganska mycket att säga till om i sitt förra liv. Samtidigt är hon känslig, det är nu dags att "lätta lite på trycket".


Bubbel fick också trava och galoppera bommarna. I höger varv fick jag ibland ett travsteg eller ett omtramp på bommarna. Me very ilsk! Man får väl stampa av lite istället! Jag fick till det men it was kick and hold.........i vänster varv klockren! Och mjuk! Jättefin känsla.


Hon ska hoppträna imorgon i Bollnäs.

Jag ska bada och sova och dricka vin! Väl mycket spänning idag!


 
 
Bella Hildén

Bella Hildén

21 april 2010 09:48

Vad ni är duktiga.
Hota Amöban med nåt hemskt, typ dressyrträning för valfri förmåga så kanske hon (eller säger man den om amöbor eftersom de förökar sig själva och väl inte kan ha ett enda kön?) skärper till sig.
=)

http://bellapops.blogspot.com

 
Ingen bild

Grannen

21 april 2010 12:51

Jag såg er, det såg livsfarligt ut!! Även Luc på cykel var nog inte helt avslappnad. Puh...var rädda om er!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Odström - 7 mars 2012 08:22

 I bland känner jag att det vore lika bra att köpa en till häst så slipper jag lägga en massa energi på att kolla annonser och filmer både i Belgien och Sverige.........men vad ska jag med en till?? I måndags red jag bägge hästarna och var tvärslut p...

Av Lotta Odström - 22 februari 2012 08:24

Då var det kört!! Eller det går inte att köra alls...inte på 6:an i alla fall. Hela vintern har jag ryckt vilt i växelspaken, vevat runt och ibland lyckars få in den sjätte växeln på hästbussen.....jag har även dubbeltrampat för att få i den tredje.....

Av Lotta Odström - 2 februari 2012 08:52

Varmt välkomna till träningshelg med Peter Eriksson i Bollnäs Ridsällskaps stora ridhus. Grupp indelning lördag 11 Feb: 14.45-16.00 Erika J, Cilla T(Dino), Emma R, Felicia L, Emmelie S 16.00-17.15 Mattias H, Erika P, Camilla L, Caroline S, Madd...

Av Lotta Odström - 1 februari 2012 08:43

Under helgen har vi varit på träning i Högbo med Räkan, Helena Persson hade kurs för Gävleborgs utvecklingsteam i vilket Josi ingår. Det har varit väldigt roligt och bra med banhoppningsträning nu när säsongen snart drar igång. Räkan hoppade en 130 r...

Av Lotta Odström - 7 december 2011 12:41

Vinter, idag  den 7 December snöar det för första gången i år. Kan man hoppas på en mera måttlig vinter i år, med lagoma snömängder och temperaturer som det går att vistas i......   Det har varit stenhårt i backen några dagar och det enda som fun...

Ovido - Quiz & Flashcards