Alla inlägg den 25 december 2010

Av Lotta Odström - 25 december 2010 09:03

Vad hittade man i stallet på julaftonsmorgon då? Jo sin egen Orley bockandes i sin box: -Du red inte på mig igår, Lotta(förlåt men det var -26) och nu känner jag mig jättepigg!! Måste springa!! Jag: -Josi, kan du ta ut Orley en sväng? Och du, sätt på dina nya säkerhetsstigbyglar först!!


(efter att ha sett vad Raptorn kan hitta på fick Josi nya stigbyglar i julklapp)


Själv satt jag rätt löst på Dynamit Tina men det var roligt att rida lite, den senaste tidens väder har ju ställt till det en del......men det märks att mina hästar är igång!! De är inte als nöjda med små skritt turer inte!!


Vi kom inte iväg till träningen i onsdags, det var en konstig känsla........har nog inte misst en Gabi träning på 4 år........jag kände mig nästan illamående...konstigt, typ hopptränings abstinens??


På torsdagen åkte vi dock till Bollnäs och red lite ihop med Ann, Emm och Evve. Josi fick hjälp av Evve, mycket, mycket bra. Bra övning och lätt att göra på egen hand..........fast Josi flög nästan av vid ett tillfälle......


Det var låg,trång studs in och smal oxer ut........ngn gång kastade Josi sig lite väl mycket framåt och Eve sa mycket riktigt åt henne att sitta upp.......bara det att nästa gång de kom hade Räkan typ fattat hur hon skulle göra...hon hoppade runt som satan och öppnade ut rejält bak.......och vi vet ju alla att då är det bra att hålla sig nära hästen.......vilket Josi inte gjorde, hon skulle ju sträcka på sig , hon.......


Det blev en väldig massa luft mellan ungen och hästen, Josi hamnade på höger sidan med det vänstra benet på viduntrets rumpa....vilket Räkan ogillade, Josi försökte komma av på högersidan och Räkan hjälpte till men så ändrade Josi sig, landade ungefär mitt på hästen och gjorde halt!! Jag bara gapade...........jag menar, inte ljud hade hörts!! Förr så lät det ofta om Josi när hon red...och hände det nåt lät det ännu mer..........jag hatar när folk låter en massa när de rider...typ  Whhiiie och OJ och Ahhhh m.m..........detta beror dels på att jag av min hatade amerikan Ragan Roberts nära på fick en rak höger om jag öppnade munnen på hästryggen (jag vill bara påminna om att det var Orley jag satt på mest och sånt som :- Nu dör jag! låg ofta nära till hands att säga)........fast i efterskott är jag tacksam att jag blev hästvett fostrad..........eller vad man ska kalla det!!


En rolig grej(or not) är att när jag och Josi rider ut nu håller hon tyst och jag (enligt Josi) inte. Jag ska enligt uppgift säga....ja just det....Whiiie och Oj och Tina bockar!! Och ptrooo!!  Ja ähum.........


Tacksam över att Evve tog sig tid för Josi när hon var hemma bara några dagar från Tyskland...........


Från och med v.2 åker vi 2 ggr i veckan till Bollnäs och tränar, där finns all den kompetens vi söker under ett (isolerat) tak. Vi står kvar som reserver för Cia på torsdagarna.........den sista träningen vi var med på var jättebra....hoppas vi kan vara med då och då.......Räkan mår definitivt bäst när hon får gå mycket.


Tur att det blev jul så att jag fick träffa familjen.......otur att ingen av våra bilar startade när vi alla var klara i tid för en gångs skull. Fiffson fick komma och hämta oss och sedan tog vi buss hem.....Luc var småpackad och fnissig som en tonåring.....tonåringen själv var dock nykter och jag med.


På tal om Luc.........honom bara älskar man!! Efter mitt konstiga tillstånd på onsdagkväll(ni minns,ingen hopptäning)........så plogade han tidigt på torsdag morgonen INNAN han åkte till jobbet kl 07.00..........så att vi säkert skulle komma iväg till Bollnäs och Josi inte skulle behöva missa sin idol Evve.........


Han var den som julpyntade och gjorde köttbullarna..........i år har han även bakat lussebullar en gång(de blev dock lite små och hårda, fast goda), han plogar ridbanan, när vi kom hem från Helena Persson träningen var det mockat i stallet.....osv i all oändlighet.........vi skulle aldrig kunna leva det här livet om det inte var för Luc.



Ovido - Quiz & Flashcards