Alla inlägg den 1 december 2010

Av Lotta Odström - 1 december 2010 20:49

Igår satt jag upp på Räkan.Det var länge sen sist, jag har klarat mig.......men efter att ha sett den hetsa runt i måndags efter att ha vilat i söndags och ingen ridande unge på tisdagen så var jag liksom tvungen.


Jag hade så mycket kläder på mig att jag knappt kunde röra mig......och överdragsbrallorna hade tyvär en blank yta vilket gjorde att jag var som en stel jätteflörtkula som liksom slant runt i sadeln. Mina graningekängor fick knappt plats i stigbyglarna vilket oroade mig lite eftersom det innebar viss risk(om jag tex skulle behöva kasta mig av snagbbt och skulle bli hängandes i stigbyglarna medans Räkan skenade ut på Bollnäsvägen och blev på körd av en bil eller dra ända till Kilafors där min kompis Ann skulle hitta de slamsor som en gång var jag.......)


Det är kul att ha hästar.......


Jag tog mig i alla fall ner på ridbanan där jag red runt, runt på små och så ännu lite mindre volter som jag ibland minskade. Jag red väldigt långsamt och ibland minskade jag tempot. Räkans huvud var vissa stunder så högt upp i luften att jag fick nackspärr av att titta över öronen på henne.


Det hände att Räkan viftade på svansen och om jag nu mot förmodan har någon läsare som inte är insnöad på häst( man vet ju aldrig nu förtiden, jag har ju vågat skriva om ......ungar andra än min egen .....unge vilket kanske har lett till ett o annat annorlunda besök på min blogg....typ jag är bloggmorsan from Hell!!) så ska jag berätta att till skillnad för när hundar viftar på svansen så betyder det inte något positivt när en häst gör det. När en häst börjar rotera med svansen finns en stor chans att hästens rumpa roterar härnäst........vilket slutigen kan leda till att även ryttaren roterar......fem varv i luften innan man slår i backen......


De stunder som Räkan viftade med svansen red jag om möjligt ännu långsammare....eftersom jag ändå nånstans kände mig löjlig och lite liksom besegrad av Räkan avslutade jag med lite långsam galopp. Ha! Som att jag inte skulle våga galoppera va! På Räkan va!


Efteråt var jag rätt nöjd och dessutom genomsvettig(är ju sjuk) medans Räkan inte ens var varm under sadeln.


Josi har fått rida Orely, jag har pekat ut mot det vita och sagt-Han ska styrke och konditions träna. Mars pannkaka!! Det är ju ofta lite mysigt att se Orley dundra fram.......så länge man själv inte behöver sitta på.


Till helgen ska vi träna 2 dagar i Gävle, det är Helena Persson som kommer. Det finns mycket hoppträningar att välja på i Söderhamn under hela vintern också.


Katten vill inte gå ut i kylan, jag tycker att den måste......för att göra sina behov om inte annat men Luc tycker att den ska få slippa....anyway, igår gjorde den världens sjukaste korv i kattlådan, jag tuppade nästan av........jag tänkte att detta är min chans......jag väntade tills Luc och Josi kom hem och in i grovingången där det luktade så illa att alla skrattade hysteriskt........och sedan sa jag -Alltså fattar ni nu att katten måste gå ut!!


På tal om äckel och bajs, idag åt Dogge av Frillans bajs.......urk.


På tal om äckel igen, tonåringar och katter........ibland är de rätt kul(ungarna alltså) lyssna på det här: Josi kommer hem och berättar att en av hennes killkompisar frågat om han inte kan få vara med när hon ska byta kläder!!! Nej jag skämtar inte!! Då svaret förstås blev nej undrade han om hon inte kunde skicka en bild på......hmm ja använd fantasin...!!! Josi tog då en bild på katten och skickade, killkompisen svarade att han tyckte att hon var väldigt hårig! Man kan nu a, skratta b, gråta eller c, dricka ett till glas vin.


Jag tycker att tonåringar är rätt roliga....de flesta, andra är ju bara...eh ja censur!

Ovido - Quiz & Flashcards