Alla inlägg den 19 december 2010

Av Lotta Odström - 19 december 2010 15:31

Tinus har jojjo bantat. Hon var så rund om magen fast det är vinter att hon faktiskt fick banta lite. Det gick bra och när det började synas resultat fodrade jag på lite igen, man vill ju inte ha dem för smala heller så här års. Tinus blev då rund igen. Hur hon lyckades pressa sig ut genom skjutdörren i stallet när den nästan var stängd är en gåta...........men är man fnoskig så är man.


Tinus boxfönster har varit täckt av is och Tinus har därför inte sett ut så bra. Istället för att glo genom fönstret brukar hon ligga ner och äta, Orley ligger också mycket.....Räkan-Raptor däremot får stå hon, någon måste ju ha koll. Nu när det varit lite mindre kallt har isen smällt på Tinus fönster och hon kan se ut. Igår när Josi och jag kom hem med stona efter en ridtur upptäckte Tinus också att hon kunde se ut igen............


När jag sadlade av Tinus på gången signalerade Tinus "kissnödig"....jag skyndade mig på, Tinus signalerade "kan inte hålla mig"........jag släppte Tinus så att hon skulle kunna gå in i sin box, Tinus glömde bort det akuta läget och gick in i först Räkans box, sedan Orleys och sist i sin egen.......och upptäckte att hon kunde se ut...och vad hon såg det vet nog bara hon.....men hon blev stel av fasa, kastade sig ur boxen, skenade förbi mig.....klämde sig igenom dörren....det sa plopp när magen kom med.......och galopperade ut på gården!! Lös, utan grimma....-Smart gjort mamma, skällde Josi(  tja kul för henne att få skälla lite på mig för det mesta är det ju tvärtom liksom).


Jag tänkte mest på det faktum att Luc var nere på ridbanan och plogade......Luc är tålig och finner sig i det mesta av mina häst påhitt, men det finns en sak han inte tål och blir skitförbannad över...och det är när ngn häst kommer lös.


Hursom helst, Tinus kom plötsligt på att hon blivit rädd för något hon sett ute och att hon då sprungit.....ja just ja ut!! Jesus!! Tinus tvärvände och störtade tillbaka in i stallet. Attans hönshjärna, förbannade galna ston!! Sedan höll vi på att skratta ihjäl oss.


Tinus har varit svullen i ett bakben och jag har inte kunnat säga om det påverkat henne eftersom jag inte kan känna efter med alla benen i luften samtidigt.......hon har varit jättevild och vi har mest gjort "vispen" hela tiden. I fredags åkte vi in till ridhuset och det var jättekul att få trimma lite vettigt. Tinus var hur bra som helst, lite kaxigare i munnen bara. Tinus är ju den som har blivit minst riden, Räkan och Orley har ju kommit i första hand....men den lilla frillan, hon är bra hon.


Med Räkan har det också hänt en hel del sista tiden, jobbigt dock att den måste hållas igång så mycket för att inte gå upp i atomer. Idag var den jätteavspänd, så pass att Josi kunde klämma till den lite utan att den blev som en virrig höna eller en livsfarlig raptor. Planen var att åka in och rida alla hästarna men det var vidrigt att köra....höll på att fastna på den oplogade parkeringen, det hade bildats en jättedriva som bara gick att forcera med typ bandtraktor.


Stannar inne resten av dagen,men känner mig lite rastlös....det händer för lite!!


Sänder en tanke till min fina kompis Camilla W.........stans bästa hästhållare, som förlorat en av sina vänner, tragiskt......

Ovido - Quiz & Flashcards