Direktlänk till inlägg 13 september 2010

svamp och kramp i helgen

Av Lotta Odström - 13 september 2010 20:32

I fredags när Josi och jag red hittade vi massor av svamp, mest smörsoppar. Väl hemma kastade jag mig på cykeln och åkte tillbaka för att plocka dem, Josi fick ta hand om hästarna.


När jag plockar svamp är det ju inte alls så där som det ska vara, en fin korg med rutig duk, rakt ut i skogen, svampbok i handen och russinpaket i fickan.....Jag cyklar med plastpåse i ena hande och svampkniv i den andra, jag ser(tror jag) ganska vild ut. Eftersom jag dessutom hittat all svamp i diken är det liksom i såna jag står, av att dra skinnet av smörsoppar blir man brun om händerna och ser tämligen skitig ut.........jag skulle nog kunna tas för en bärplockare. För extra effekt har jag förstås en plaspåse från Lidl. När Helena Blom kom ridandes hoppade jag ur diket med min kniv och sa -Upp med händerna! Det var rätt skoj.


När man kommer hem med sin skörd och häller ut den på bordet kommer Luc och petar misstänktsamt bland mina svampar och menar att den där kan man nog inte äta...och inte den och inte den heller..........


Räkan som har haft ngn kramp eller liknande longerades i lördags med ngn form av inspänningstygel gjord av mjuka grimskaft(tips från the Master in Bollnäs also called Gabi)...........jag hatar igentligen allt som hänger runt benen på hästarna, jag tycker att det är livsfarligt.........ett av mina värsta hästminnen är från framridningen i Moorsele där ngn INTE trätt gramanen genom bröstan eller liknade utan hoppade med den hänganndes, hästen fick ett framben i och vurpade.....jag stod på framhoppningen, det skedde mitt framför mig, jag såg hästens ögon..........fy faen. De 2 olyckor med dödlig utgång som har skett "nära" mig har varit hästar som gått omkull vid longering..........den ena var inspänd och bröt nacken när den reste sig, den andra också, den hade "Pesoa lounge". Men vart va jag nu då..............jo just ja, Gabis tips..........en del, tyvär inte såååå många människor häromkring har jag mycket respekt för. Det är såna som KAN häst från grunden. Gabi är en av dem. Josi har tränat för henne sedan hon började rida. Om nu Gabi säger åt mig att göra på ngt visst sätt för att det ska främja hästen eller Josi........då gör jag det. För jag vet att hon vet vad hon håller på med. Så jag knöt ihop grimskaften enligt anvisning. Räkan blev mycket lyhörd och fin, lydde minsta kommando..........men jag tyckte det var sjukt läskigt när hon sänkte sig jättemycket för då hängde ju allt så löst.....(nästa gång ska jag ta ett stigläder runt halsen och dra grimskaften igenom).


I alla fall plockade jag av grimskaften till slut så att hon skulle kunna sänka halsen utan att jag fick nåt fel(när man longerar Räkan springer hon oftast i väldig låg form, huvudet i sanden)..........men allt fick plötsligt motsatt effekt! Räkan fick ett sjuhelvetets spel!! Hon hoppade jämfota, hon balanstravade, hon vände och kutade åt fel håll, hon stegrade sig, hon bockade.....-Se upp med Orely vrålade jag åt Josi(Orley och Josi höll på med sin dagliga lilla skrittpromenad och jag ville INTE att han skulle blanda sig i leken) men Orley stirrade bara på Räkan och såg ungfär lika helig ut som Mona-Lisa. Efter denna uppståndelse(jag var faktiskt mest rädd att Orley skulle få fnatt också) var jag så slut att jag slocknade i soffan. Den vita. I mina hästjeans.


När jag vaknade ur denna slummer var det dags att åka till Gavellis ridhus för en 2 dagars träning med Micke Shults. Det var ganska högt på lördagen och när det undrades vad som skulle ske på söndagen sa Micke att -Jag tänkte att vi skulle hoppa upp dem lite...(lät ju spännande med tanke på att det redan var ganska högt).


Josi fick som vanligt när vi tränar för Micke lite eld under baken..til slut(ähum..) Han är så otroligt på hugget. Josi red sitt bästa på länge(på Tinus nota bene) på söndagen och det var hans förtjänst. En kul grej var att han tyckte att Josi skulle titta på och lära sig av en som hette Cilla Tangfeldt!! Haha, kunde ju inte han veta att det är precis vad hon gör. För Cilla tränar ju också i Bollnäs med oss.Micke tyckte att Cilla är otrolig tävlingsindivid..........vi håller med!


Emma J, även hon en träningskompis från Bollnäs var där och tränade på söndagen, de var jättenöjda...kul.


Idag har jag haft min sovmorgon, Josi har skött stallet...jag har bara ridit en sväng på kvällen.Josi, som behöver sitsträna kortade sina läder 4 hål och stog i lätt sits hela kvällen(nästan)..även när hon gjorde kvällsrundan med Orley  Katten sprang hela tiden runt på ridbanan eller klättrade på staket, tack för det.


På tal om katten(som heter Emma).......när vi kom hem från Micketräningen sa jag att Josi och Emma borde åka till Micke en sväng på höstlovet.-Varför då, sa LUc. -För att träna förstås, sa jag. -Ja men varför måste Emma åka med, sa Luc.......han trodde jag menade katten, och jag pratade förstås om Emma J.


Har burit in 750 kg "dynamitfoder"....skulle nu kunna behöva lite dynamit för egen del........

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Odström - 7 mars 2012 08:22

 I bland känner jag att det vore lika bra att köpa en till häst så slipper jag lägga en massa energi på att kolla annonser och filmer både i Belgien och Sverige.........men vad ska jag med en till?? I måndags red jag bägge hästarna och var tvärslut p...

Av Lotta Odström - 22 februari 2012 08:24

Då var det kört!! Eller det går inte att köra alls...inte på 6:an i alla fall. Hela vintern har jag ryckt vilt i växelspaken, vevat runt och ibland lyckars få in den sjätte växeln på hästbussen.....jag har även dubbeltrampat för att få i den tredje.....

Av Lotta Odström - 2 februari 2012 08:52

Varmt välkomna till träningshelg med Peter Eriksson i Bollnäs Ridsällskaps stora ridhus. Grupp indelning lördag 11 Feb: 14.45-16.00 Erika J, Cilla T(Dino), Emma R, Felicia L, Emmelie S 16.00-17.15 Mattias H, Erika P, Camilla L, Caroline S, Madd...

Av Lotta Odström - 1 februari 2012 08:43

Under helgen har vi varit på träning i Högbo med Räkan, Helena Persson hade kurs för Gävleborgs utvecklingsteam i vilket Josi ingår. Det har varit väldigt roligt och bra med banhoppningsträning nu när säsongen snart drar igång. Räkan hoppade en 130 r...

Av Lotta Odström - 7 december 2011 12:41

Vinter, idag  den 7 December snöar det för första gången i år. Kan man hoppas på en mera måttlig vinter i år, med lagoma snömängder och temperaturer som det går att vistas i......   Det har varit stenhårt i backen några dagar och det enda som fun...

Ovido - Quiz & Flashcards