Alla inlägg den 13 november 2009

Av Lotta Odström - 13 november 2009 11:11

Har nu svettats framför datan, fullt ute-påklädd, för att följa Orley och Alex........som hamnade på 27e plats.......26 placeade. DJÄVLARS!! Och på slutet red alla jättelångsamt och fick tidsfel, vilket räckte till placering. Det var svårt, Orley hade bra tid men ett ner. BLUÄÄÄÄ!!!

Av Lotta Odström - 13 november 2009 08:16

Dagens djur: Orley, som efter att ha startat allra först i sin klass i Södertäljes nationella, ledde tills det var 8 kvar av det över hundra man starka startfältet.Blev då omriden och slutade 2a. Men enligt Alex var han rätt så spänd, vilket är jobbigt för honom. Han får därför inte gå någon 140 utan håller sig till 130 den här gången. Tänk vad han skulle prestera om han kunde slappna av lite...........men är man rädd för allt så är man. Alex andra häst, den multom tjusiga Quantas hade ett ner i omhoppningen. Önskar jag vore där..........


Dagens (st)odjur: Alla de andra.Eftersom Tinus hoppat i onsdags och gjort det bra och man är rädd om henne o ch hon inte är vinterskodd.........så longerade jag henne på en stoooooooooor volt(så att det inte skulle slita på benen). Jag stod i mitten mellan lite bommar och cavaletti........jag lyckades sedan snubbla på bommarna, trassla in mig i linan, peta ut ögat med pisken och Tinus for runt, runt och upp,upp. Yr som en vimsig höna. Jag försökte att inte skratta ijhäl mig.


Dagens skaldjur: Räkan. Utan konkurens.


Bubbel, som är mycket sprallig just nu blev under kvällens promenad i mörkret skrämd vid Ringnäs där en häst var kvar ute i hagen. Vi bara anade något som rörde sig, men kunde inte se vad det var. Troligen en varg, menade Bubbel, nu drar vi!  Men skena hem får man ju inte och jag sade även nej tack spring baklänges, hopp åt sidan samt stå på bakbenen. Vid det här laget var Bubbel så frustrerad av att få alla alternativ nekade att hon bara ställde sig på alla fyra, sänkte huvudet och sa: Nu ska jag kasta av dig din, djävla kärring!(ja men tänk er unge som inte får som dom vill och hoppar på morsan och bits i armen, typ). Varpå Bubbel sparkar BAKUUUUT. Varpå jag utstöter vilda TJUUUUT. Förbannade unghästdjävel!! Och det ska ni ha klart för er, att Bubbel inte direkt har något älvlikt över sig, inge lilla Tingeling precis!! Det är mer som en elefant som snedtänt!!!


Dagens rätt: kycklingsoppa, efter att ha ätit upp den sista spaggetin i rekorfart på grund av akut tidsbrist dagen innan.

Dagens fel: att kl 23.00 upptäcka att man glömt att lägga i nya lakan i sängen.

Dagens vrål: när Luc upptäcker detta.

Dagens man: Luc igen, som bar in mer än halva hölasset själv. (igår kom Lars-Åke med en vagn hö, just som jag var redo att ge upp hoppet om att någonsin få se honom igen). Dessvärre tog han inte med dyngstacken, som nu mer liknar ett berg/vulkan(ryker). Mina lår muskler har fått nya, oväntade former av att springa/skjuta upp skottkärran till toppen.


Idag ska det visst komma hit kompisar till Josi, varav den ena har bacillskräck. Hur ska hon klara sig här? Men igår städade jag faktiskt.......i alla fall en tredjedel av huset sådär.


Dagens hovslagare: M Ståhleklo, som faktiskt ringde upp när jag sökt honom, vilket ju för den oinvigde kan verka som vanligt folkvett, men som är en bristvara hos många man träffar på i denna hästvärd(folkvett alltså och många saknar hästvett också).


Själv har jag ju saknat tur och därför ringde Luc nyss och påpekade att det i dag är fredagen den 13e. Han tyckte inte att jag borde göra så mycket liksom. Men det blir väl det vanliga, ut och in med hästar, upp och ner på gödselvulkanen, av och på de ridbara.........


Sedan det så kallade fredagsmys, vilket innebär att man somnar i soffan precis som alla andra dagar.


Ovido - Quiz & Flashcards