Alla inlägg den 10 februari 2011

Av Lotta Odström - 10 februari 2011 08:33

När Tinus blev påkörd bakifrån av en bil gjorde jag en polisanmälan av 2 anledningar........först och främst ur försäkrings syfte eftersom jag inte kunde bedömma ifall Tinus fått några skador...den andra anledningen var att föraren faktiskt uppträdde mycket vårdslöst....min kompis som red bakom mig såg det hela och är en i dag förvånad över att inte benen gick av på hästen.


Polisen noterar....eftersom föraren inte kliver ur bilen för att se efter vad som hänt och inte noterar mitt namn är det i polisens ögon en smitning...


Dagen efter kan man läsa i Kuriren om "Smitningsolycka"!!! Föraren söks för förhör!!!! Tre ryttare inblandade!! Jag suckar..........snacka om att "ösa på".


Strax före lunch ringer en reporter och vill skriva om "olyckan".....jag är MYCKET tveksam........men går till slut med på att berätta rent allmänt om hur det är för oss ryttare i trafiken och hur vi nekas att rida än här än där......som i Tyby där jag själv fick en skadad häst en gång.............om det nu är så att man lyckas ta sig ända bort till början av de fina vägarna i Mohed så får man inte rida upp i skogen, där står en skylt med ridning förbjuden....man måste alltså rida bland bilarna på den idiot smala Tyby backen, kantad av rejäla diken och eltråds staket......


Eftersom man inte vill mucka gräl rider man i den satans backen och se där kommer en av traktens fina ungdomar brölandes i den klassiska volvon, radio fullt ös......saktar ner precis vid hästen men bara för att kunna trycka på gasen så att gruset sprutar när han kör vidare......jag och Orley kommer också "vidare"...nästan ända till "den andra sidan"......


Nå väl reportern gör sin historia som står i tidningen...på torsadgkväll ringer en man som presenterar sig som son til personen som körde.........han berättar att personen som körde tycker att det hela är mycket obehagligt och undrar över åtal osv...det berättas lite om just den kvällen och att det var stressigt m.m


Jag är nu inte ute efter att djävlas(såna finns det så det räcker och de blir fler och fler) utan menar att Tinus är oskadd och jag med...jag är inte intresserad av att "väcka åtal" eller härja på något annat vis. Jag medelar att om det blir några o anade förvecklingar med polisen så får de kontakta mig..........jag kan ju ta tillbaka anmälan...jag och endast jag!!


Dröm om min fövåning då jag på lördag läser i Kuriren att " anmälan är återtagen och enligt uppgift till polisen och Kuriren har bilen stått stilla och hästen har "hoppat" på bilen"´


     MEN VAD FAEN!!!!!!


Ringer upp "sonen"..........jo då denne hadde ringt Kuriren och polisen "för hans förälder hade känt sig kränkt"........hur tror du jag känner mig nu undrar jag...jag är vänlig mot er och skyddar din förälder, en för mig okänd person...och du ringer tidningen och ändrar historien!! Dessutom äventyrar ni för alla ryttare genom att påstå "att bilen stog stilla" vilket ju förlöjligar hela reportaget om säkerhet med hästar i trafiken!!" Och alla dårar till billister och knäppa markägare får ju bara vatten på sin kvarn!!


Jaa...svarar sonen det blev ju olyckligt det här...nähä du skämtar!!


MIn kompis som var med blev så ilsk(hon red som sagt bakom mig och såg allt) att hon ringde till den polis som nämnts i tidningen och skällde rejält....hur vore det om man "dubbelkollade" innan man publicerar vad som helst!!


Min avsikt var aldrig att figurera i pressen....jag ville ha veterinärkostnaderna täckta om det nu blivit tal om sådana...och jag ville genom att medverka(dock motvilligt) i ett reportage försöka förbättra för alla ryttare som tyvär måste ut på vägarna...........

                               WTF!!!!



Ovido - Quiz & Flashcards