Alla inlägg den 3 november 2010

Av Lotta Odström - 3 november 2010 08:25

Anders N har sett en varg i vår "by"...........och jag har sett två!!!! Det fattar jag  efter att ha pratat lite med Anders nu på morgonen. En natt för inte så länge sedan såg jag två jättestora "djur med långa svansar" springa på vägen...jag såg dem i skenet av en av de få gatlampor vi fått behålla. Alldeles för stora för att vara rävar(och dessa brukar ju inte kuta ihop).........men man tänker ju inte liksom varg ändå..........fast det gör jag nu!!


Josi har lov, vilket innebär en hel del åkandes med hästar till höger och vänster. Det är mest Räkan som fraktas runt, Tinus behöver inte tränas på samma sätt, den gäller det att "hålla i luften" som hästarnas veterinär säger. Han, veterinären, var för övrigt här i måndags och kollade Orelys bakknän........och i och med att dessa var överansträngda har alla hästarna tävlat klart för i år. Någon drar en lättad suck inne i stan, det vet jag nog, men själv tycker jag att det är lite tråkigt.....


Räkan har varit på pay & jump............jag var rätt sur förra gången, men den här gången var det bättre, visserligen några nerslag men väldigt tufft ridet av Josi. Räkan stog vid ett tillfälle så högt på bakbenen att jag ville blunda. Räkan har lå

nga bakben som tyvär fortfarande är för svaga.............hon har inte Orleys balnas och styrka( när han ställer sig kan man ta fram telefonen och ringa hem typ, han har balans han) och det såg väldigt svajigt ut.......


På hemvägen stannade Josi och jag i Växbo och hämtade melassdunkar som en av mina travhäst kunder skall ha.......stor fin gård var det med massa kor. Vi funderade på att lämna Räkan där bland de andra kossorna. Fast Räkan hade väl självdött bara vid åsynen av den mekaniska mjölkmaskinen....attans kräk.


Tinus är pigg som en mört och sprallig som en ekorrunge, jag håller mig på ridbanan med den. Eftersom det ofta är plusgrader mitt på dagen går det att rida hemma och vi slipper åka in till ridhuset. Igår körde vi till Bollnäs(igen) och hade privat träning med Evve B, det gäller att passa på nu för snart tänker Evve pysa iväg på äventyr...........lands sorg!!


Orley som jag tror haft en infektion i kroppen har återhämtat sig...lusern och olja har gjort sitt och han är fin i kroppen igen............ett skadefritt 2011 där vi kan välja roliga tävlingar och fler 150 klasser är väl vad man hoppas på för hans och Alex del.


Bubbel är såld till en familj i Rättvik, de hade tittat på över 20 hästar, rätt kul att de fastnade för vår. Mycket välartade människor med god stil och hyfs.....annars hade de faktiskt inte fått köpa. Evve B skötte försäljningen och hon och jag åkte till sammans till Brunmåla där Bubbs röntgades från topp till tå, även ryggen och inte en prick fel!! En frisk häst!! Lite sorgligt var det ju förstås, men det har gått några veckor nu och det känns inte så tungt längre..........jag kan inte hålla 4 hästar, så är det bara.....inte på det sätt jag vill hålla dem i alla fall. Klart man kan snåla på mat, mena att det finns gräs ute i November så varför fodra....sko var 8-9 vecka i stället för var 6 osv.............men det är inte min stil helt enkelt. Att sälja en blev ett måste.......och Bubbs var ju definitivt den som var mest lättsåld av dem jag har......eh hade.


Ett jädrans liv blev det om min blogg förra veckan........slutade med att jag tog bort ett inlägg efter att tom ha blivit UPPRINGD och typ UTSKÄLLD. Jag ångrar att jag tog bort inlägget eftersom en del inte har läst vad som stog utan bara "hört" av andra( pålitliga ungdomar m.m )..........och nu florerar de vildaste rykten..........det är så att man skrattar ihjäl sig. Ja, jag menar det!! Det stog inte ett enda namn inget pekade mot ngn enskild person.......ändå kände sig ngn träffad, varpå ngn ringde upp och talade om att jag var en lögnare för inget som stog var sant....... Den ryktes spridning som sedan pågick var ju fruktansvärd eftersom jag hängdes ut med namn och allt..........nu har det lugnat sig men jag har fått höra de mest knasiga påståenden. Vill passa på att tacka mina goda vänner, gänget i Bollnäs, min kompis och ungdoms psykolog i Hudiksvall(kloka ord) och ni här i Söderhamn........ni vet vilka ni är. Det har varit skönt att ha ngn vettig att prata med efter detta.


Min blogg började som ett alternativ till en hemsida som så gott som aldrig uppdaterades.......och bitvis har det varit väldigt dålig fart på bloggen också. Jag gillar dock att skriva och är det något man inte kan anklaga mig för så är det för att försköna min omgivning. Jag skriver som det är och skapar inga rosa moln.

Att jag skulle höja Josi och min egen familj till skyarna är det djävla dummaste jag har hört!! Läs hela bloggen så kanske ni fattar!! Josi har spelat apa och det har jag då aldrig mörkat för!! Själv är jag ju så långt ifårn den perfekta husmusen man kan komma!!


Jag är dock inte det minsta blåögd.....................


Tror att ca 35-40 personer läser min blogg, de flesta är hästnördar som jag själv. Många bor inte ens i Söderhamn, våra tränings och tävlings kompisar kommer ju från andra ställen..........


Det är samma ton i bloggen jämt, oftast jämmer och eleände. Det skälls vilt på husets tonåring, på taskig ekonomi m.m Det står aldrig ett namn om det inte är i positiv anda.


Vissa uppföranden gillar jag inte.....och till och med i min onormala vardag finns det regler att hålla sig till. Vissa typer gillar jag inte heller...liksom politisk åskådning och religon...ibland står det nåt om det också i bloggen.


Kan hända vill man ibland uppmuntra ngn elller några som jobbar lite i motvind.


Jag har sedan länge slutat förvåna mig..........


Ovido - Quiz & Flashcards